E-postbedrägerier
Skräppost är en så vanlig företeelse idag att du kanske tror att du vet vad du ska leta efter. Men det finns två typer av e-postbedrägerier - det som kallas "nätfiske" och "spoofing" - som kan vara svårare att identifiera. Båda metoderna gäller bedrägliga e-postmeddelanden där "från-adressen" har förfalskats för att få det att se ut som om det kom från någonstans, eller någon annan än den faktiska källan. Nedan är varningsskyltarna att leta efter:
Vad handlar "nätfiske" om - och hur upptäcker jag det?
Nätfiske-e-postmeddelanden används för att bedrägligt få personlig identifiering och kontoinformation. De kan också användas för att locka mottagaren att ladda ner skadlig programvara. Meddelandet kommer ofta att antyda att det finns problem med mottagarens konto som kräver omedelbar uppmärksamhet. En länk kommer också att tillhandahållas till en falsk webbplats där mottagaren kommer att bli ombedd att tillhandahålla personlig information/kontoinformation eller ladda ner skadlig programvara. Monster kommer aldrig att be dig att ladda ner programvara för att komma åt ditt konto eller använda våra tjänster.
Hur skiljer sig det från "spoofing"?
Förfalskade e-postmeddelanden innehåller ofta ett bedrägligt erbjudande om anställning och/eller en inbjudan att fungera som mellanhand för betalningshantering eller penningöverföringar. Den här bluffen riktar sig i första hand till en allmän publik, men den kan också nå Monster-medlemmar som har inkluderat kontaktinformation på sitt CV. Precis som med nätfiske-e-post är avsändarens adress ofta förtäckt.
Vad handlar "vishing" om – och hur upptäcker jag det?
Även om nätfiske vanligtvis utförs via e-post, kan bluffartister också försöka underlätta en mängd olika bedrägerier via telefon. Vanligtvis hänvisade till som röstbrevlåda och SMS (short message service) nätfiske (vishing/smishing), dessa bedrägerier utförs vanligtvis genom automatiserade system som lämnar dig ett röst- eller textmeddelande som begär personligt identifierbar information eller kontoinformation. Ofta kommer samtalet från ett oidentifierbart nummer eller ett som utfärdats av ett Voice Over IP-företag (VoIP).
Konsumentråd: Hur man undviker nätfiskebedrägerier
Antalet och sofistikerade nätfiskebedrägerier som skickas ut till konsumenter fortsätter att öka dramatiskt. Även om nätbank och e-handel är mycket säkert, bör du som en allmän regel vara försiktig med att lämna ut din personliga ekonomiska information över Internet. Anti-Phishing Working Group har sammanställt en lista med rekommendationer som du kan använda för att undvika att bli offer för dessa bedrägerier.
- Var misstänksam mot e-postmeddelanden med brådskande förfrågningar om personlig ekonomisk information
- Netfiskare inkluderar vanligtvis upprörande eller spännande (men falska) uttalanden i sina e-postmeddelanden för att få folk att reagera omedelbart
- De ber vanligtvis om information som användarnamn, lösenord, kreditkortsnummer, personnummer, födelsedatum osv.
- Använd inte länkarna i ett e-postmeddelande, ett snabbmeddelande eller en chatt för att komma till någon webbsida om du misstänker att meddelandet kanske inte är äkta
- Ring istället företaget på telefon eller logga in på webbplatsen direkt genom att skriva in webbadressen i din webbläsare
- Du bör endast kommunicera information som kreditkortsnummer eller kontoinformation via en säker webbplats eller telefon
- Se alltid till att du använder en säker webbplats när du skickar kreditkort eller annan känslig information via din webbläsare