Så skapar du en strategi för sociala medier

Att sociala medier är här för att stanna är ingenting nytt. Alla företag måste ta ett grepp om sin sociala strategi och se till att vara ”där det händer”. Oavsett om du är nybörjare eller proffs är en välplanerad strategi för era sociala kanaler viktigt för att lyckas marknadsföra och förstärka företagets varumärke. Börja med följande fyra grundprinciper för att komma igång.

1: Ta fram en tydlig strategi 

Att ha en uttalad sociala medier-strategi hjälper till att effektivisera arbetet från starten. Börja med att skriva ner dina mål:  
  • Identifiera vad som har största prioritet och fokusera på det. 
  • Vem vill du nå ut till? Hur använder de sociala medier?
  • Vart vill du driva trafiken? 
  • Hur kan du aktivera dina följare och samtidigt nå dina mål?
Var selektiv, och realistisk, kring vilka sociala kanaler du vill använda när du skapar din strategi. ”Om du inte vet detta från början kommer du sikta mot tomma intet. Och det är någonting du definitivt ska undvika”, säger Patrick Gillooly, marknadschef. Du ska absolut inte använda massor av olika kanaler ”bara för att” eller för att alla säger att du måste synas just där
 
Gillooly lägger till att alla plattformar inte passar för alla typer av varumärken och företag. ”Instagram är riktigt stort just nu och om du t.ex. har en restaurang ska du definitivt använda Instagram. Däremot kanske inte om du har en kemtvätt”. Han rekommenderar att du frågar dig själv om varje enskild sociala medier-kanal kan ge dig nya kunder.  
Tips: Facebook är en jättebra plattform att börja med för mindre företag, då det används i en så stort utsträckning. Twitter, Instagram och Pinterest är också viktiga forum inom vissa branscher. 

2: Var noga med vem som ska göra vad. 

Det är viktigt att bestämma vem som ska göra vad och vilka olika ansvarsområden som finns. Vem ska exempelvis sköta den dagliga publiceringen av innehåll? Om flera anställda kommer att vara involverad i företagets sociala medier, se till att ni tar fram en policy kring vad som gäller. Ha med punkter som:
  • Vem behöver eventuellt godkänna inlägg innan de publiceras? 
  • Vilken typ av inlägg är lämpliga/olämpliga? 
  • Hur kommer ni att hantera negativ feedback? 
Konsulten och författaren Traci Failla menar att en policy för sociala medier även kan hjälpa dina anställda med hur de hanterar sina privata konton. Om en anställda exempelvis haft kontakt med en jobbig kund och skriver om detta på sin privata Facebook kan ditt företag få problem. ”Se till att alla som jobbar med era sociala medier förstår vad som är lämpligt och inte”, säger Failla. 

3: Förstå sociala mediers funktion (och värde)

Ett effektivt användande av sociala medier består av delande av information och idéer, aktivering av kunder, utvecklande av ett community och att skapa konversation. Tänk på att följa den klassiska 80/20-regeln; låt inte mer än 20% av dina inlägg vara marknadsföring för ditt företag och använd de övriga 80% till att informera och engagera dina följare och kunder. 
 
VD:n och grundaren av CorpNet.com, Nellie Akalp, håller med: ”Mitt största problem i början var att förstå hur jag skulle använda sociala medier på ett effektivt sätt. Jag ville hela tiden fokusera på att sälja mer, vilket inte fungerar i längden”. 
 
Akalp insåg snabbt att hennes säljinfluerande förhållningssätt inte gav något resultat. ”Efter att vi bytt riktning och hittat en tydlig, röd tråd där delade nyttigt och informativt innehåll märkte vi att våra kanaler växte och att folk fick ett större intresse för oss och det vi hade att erbjuda”. 

4: Våga ta ansvaret för era sociala medier

Det känns kanske lockande att ge över ansvaret för de sociala medierna till en mediebyrå eller någon yngre på företaget. Tänk bara på att du då även räcker över dialogen till någon annan. Den som är mest lämplig till att sköta ett företags sociala medier är den som förstår både företaget och branschen riktigt bra. Vilket förmodligen är du. 
 
Det går säkert snabbare för dig att lära dig grunderna i social media, än vad det kommer att ta för någon ny att lära sig branschen. ”Om den som ansvara för era sociala medie-kanaler inte förstår branschen ordentligt, spelar det egentligen ingen roll om de sedan vet hur man skapar en Facebook-sida”, säger Failla. 
”Om du vill att dina sociala medier-kanaler ska fungera måste du bli experten. Etablera dig själv genom att nätverka och hjälp till med alla de problem du kan lösa”, sammanfattar Akalp. ”När folk börjar se dig som experten kommer du att verka mer trovärdig”.