Vilka förmåner kan jag använda för att locka en kandidat?

En gång i tiden var det småsaker som var speciella för några få utvalda, till exempel hörnkontor med fönster eller nyckel till ett speciellt badrum för ledningen.

Riktiga företagsförmåner har en bredare omfattning och är det mest kostnadseffektiva sättet att rekrytera och hålla en personalstyrka nöjd och motiverad. För bara en bråkdel av höga lönekostnader kan företaget istället implementera en förmånsplan och få bättre motiverad personal på köpet.

Lön är inte längre det enda incitamentet
För fler och fler kandidater är inte längre pengar och glassiga förmåner de frestelser som de en gång varit. Erbjudande om riktiga förmåner, som bättre balans mellan arbete och fritid och mera flexibla arbetsvillkor blir mer och mer åtråvärda.

Valmöjligheter och flexibilitet är ofta de avgörande faktorerna bakom anställningsbeslut. Erbjudanden om så kallade lifestyle-förmåner är attraktivare än någonsin för dagens yrkesmän- och kvinnor.

Föräldrar söker sig speciellt till företag där de får möjlighet till flextid eller att arbeta hemifrån. Mera grundläggande förmåner som sex veckors betald semester är fortfarande väldigt attraktiva vid nyrekryteringar.

Men, om nu alla är med på tåget och erbjuder familje- och lifestyle-inriktade förmåner, vad blir det då kvar för att skilja sig från konkurrenterna?

Det finns mängder av andra kreativa och kostnadseffektiva förmåner som kan göra de anställda nöjda och även attrahera nya:

  • Avslappnad klädkod – Om de anställda slipper köpa in en ny garderob för arbetsveckan kan det innebära en ganska stor besparing. Om ni inte vill släppa på den formella klädseln, bör ni överväga att ge klädbidrag.
  • Företagsrabatter – Erbjud era anställda, och kanske även deras släkt och vänner, möjligheten att köpa produkter eller tjänster till rabatterade priser. De behöver inte vara begränsade till företaget i sig, så ta kontakt med andra företag som kan vara tilltalande för era anställda.
  • Räntefria lån – Sätt en gräns för storleken på lånet som kan användas till vad som helst från ett årskort på tåget till en ny cykel. Kom ihåg att dra av det automatiskt från lönen.
  • Visitkort – Personliga visitkort har fortfarande ett emotionellt värde och får dina anställda vara kreativa med sin yrkestitel kan det verkligen göra sitt för deras egon.
  • Företagsbil – Likväl som den vanliga proceduren med milersättning för anställda som kör mycket i arbetet kan du ha extra bilar som är tillgängliga för de anställdas personliga bruk. Väljer ni dessutom hybrid- eller elektriska eko-bilar så blir det extra miljöplus för företaget.
  • Medlemskap på gym – Frisk personal är vanligtvis nöjd personal så ta kontakt med ett lokalt gym så att ni kan få rabatter för era anställda.
  • Gratis frukt – Billigare än medlemskap på gym, gratis frukt på arbetet visar att ni bryr er om personalens välmående och lyser också upp kontoret.
  • Massage – Många företag erbjuder regelbunden massage på arbetsplatsen som hjälper personalen att "stressa ner" och känna sig uppiggade.
  • Renovera – Det är otroligt vad lite ny färg kan göra för arbetsplatsen och även om ett fräscht och trevligt kontor inte är någon egentlig förmån, så är det motsatta riktigt illa för moralen.

Vad ni än gör, dra inte in förmånerna
Kom alltid ihåg att personalen är er största tillgång. Att se till att de är nöjda och motiverade är viktigare än någonsin då det skärs i budgetar och hotet om uppsägningar ofta kastar en skugga över arbetsdagen.

Förmånsprogram kan behöva reduceras eller omprioriteras beroende på det aktuella affärsläget men behovet att visa uppskattning för personalen kommer alltid att finnas där. Motiverad personal svarar med att arbeta hårdare så organisationer som fortsätter att stödja och belöna sin personal även under tuffa tider kommer att ha ett försprång då konjunkturen vänder upp.

Övervaka ROI
Otroligt nog litar de flesta företagen enbart på avgångsstatistiken för att se om deras förmånsprogram fungerar. Vilka förmåner du än erbjuder så är det klokt att både mikro- och makroövervaka ROI för dem.

Utnyttjadet av förmånerna är enkel att mäta. Men kom ihåg, lågt utnyttjande av en förmån behöver inte innebära att den ska tas bort. Det kanske bara behövs bättre kommunikation av dem internt och i rekryteringskampanjer?