Sju sätt att förbättra dina rekryteringsstrategier

När du utvecklar dina rekryteringsstrategier för det kommande året, överväg denna idé: ge de sökande en trevlig överraskning. Du kanske undrar hur något så enkelt kan vara effektivt?

Om du levererar det oväntade i anställningsprocessen, ger det ett kraftfullt intryck på de sökande. Det skapar positiva minnen som särskiljer ert företag från konkurrenterna, vilket i sin tur hjälper dig att attrahera den bästa kompetensen.

Självklart behöver du upprätta några grundregler för att denna rekryteringsstrategi ska fundera. Även de mest förtjusande överraskningarna kan inte kompensera grundläggande brister i de karriärmöjligheter som ni erbjuder, exempelvis lön och förmåner som inte är konkurrenskraftiga eller en osäker arbetsmiljö.

Men har du dessa saker täckta kan trevliga överraskningar ge dig det lilla extra du behöver för att vinna kriget om talangerna.

Vad är då en trevlig överraskning i affärssammanhang? Det är något som du gör, säger, eller levererar som är oväntat, positivt och minnevärt i förhållande till konkurrenterna. Ofta kan det vara en liten gest men som säger mycket om era affärsvärden.

Börja med pålitliga rekryteringsmetoder
Fråga jobbsökande vad som utgör en trevlig överraskning – förmodligen kommer de att nämna saker som att det är lätt att ansöka till ett jobb, en tydlig och informativ jobbeskrivning, eller rekryterare som faktiskt tar sig tid att besvara telefonsamtal.

Det kan verka som väldigt grundläggande saker, snarare än trevliga överraskningar. Ändå är det så många företag som bortser från (kvaliteten på) deras sökandes upplevelser. När kandidater stöter på företag som ständigt levererar på dessa grundprinciper noterar dem det.

Imponera på kandidater med trevliga överraskningar
Detta komplement handlar inte bara om att få till grunderna, men att leverera något mer. Så när du försöker göra bra rekryteringar det kommande året, överväg att överraska kandidaterna genom att tillämpa följande idéer:

Ögonkontakt och ett leende – från 10 meters avstånd
I vår smartphone-beroende kultur är det sällsynt att människor får ögonkontakt med varandra, än mindre gör det på avstånd. När en kandidat närmar sig receptionen, och möts av någon som tittar upp och ler, är detta, tyvärr, ovanligt. Det sänder ett uppfriskande budskap som jobbsökande inte ofta får; du är viktig för mig och du har min uppmärksamhet.

Tänk på hur du behandlar kandidaterna
Många arbetsgivare inser kanske inte det, men ofta behandlas de jobbsökande ohövligt, exempelvis genom obesvarade telefonsamtal. Vänd det till din fördel och behandla sökande (speciellt dina finalister) väl. När du ringer dem för att boka slutintervjun, vrid samtalet så att det inte enbart blir en automatisk kalenderövning/bokning. Tala om hur glad du är över att träffa dem och att de vill träffa dig. Behandla dem inte som ett nummer i raden eller som ett papper i högen – fokusera på att får dem att känna sig välkomna.

Förutse behoven
En del av att få kandidaterna att känna sig välkomna är att förutse deras (personliga) behov. Beroende på hur lång resa kandidaten haft till er kan de uppskatta en flaska vatten eller vägbeskrivning till toaletterna. Har ni en reception, se till att den personen som sitter där erbjuder kandidaterna dessa saker direkt när de anländer (om inte – gör det själv). Även om kandidaten avböjer kommer han/hon att uppskatta erbjudandet och se det som ett tecken att du verkligen bryr dig om välbefinnandet hos andra.

Om du har långväga kandidater. När deras tid på kontoret är slut, ge dem gärna en vägbeskrivning tillbaka till flygplatsen, tågstationen eller till hotellet de bor på. Om de lämnar runt någon måltid, tipsa om bra och närliggande restauranger. Detta kräver endast en enkel sökning på Google Maps men kandidaterna kommer att häpna över din hänsyn att göra deras resor något enklare.

Ge bort ”goodie-bags”
När du snävar ner listan över sökande, överväg att ge dem en korg eller påse med reklamartiklar från företaget (exempelvis en mugg, t-shirt eller ett litet presentkort). Detta skulle enbart vara reserverat för slutkandidaterna och därför inte vara en alltför stor kostnadspost, men det kommer garanterat att göra ett minnesvärt intryck. Trots allt, hur ofta går man som jobbsökande till en intervju och lämnar den med en gåva?

Erbjud en prova-på-session
De sökande kan vara nöjda med allt de hör om företaget och rollen, men de kanske undrar hur det egentligen är att jobba där? Om du har förtroende för kvaliteten på arbetsmiljön, överväg att erbjuda de mest lovande kandidaterna att skugga en anställd som redan gör jobbet.

Även om det bara handlar om en timme ger det kandidaten en osminkad titt på rollen som de har sökt till, samt en möjlighet att peppra en framtida potentiell kollega med frågor. Det är en trevlig överraskning för den sökande eftersom det speglar en ovanlig öppenhet hos er som arbetsgivare, samt en verklig ansträngning att säkerställa en god ömsesidig match er emellan.

Avmystifiera kompensationsdelen
Så småningom kommer du att erbjuda jobbet till en av kandidaterna. Men spelet är inte slut där, eftersom personen fortfarande kan överväga konkurrerande erbjudanden – det återstår alltså en möjlighet till att ge dem en till trevlig överraskning.

Efter att ha gett ett muntligt erbjudande, följ upp det skriftligt med mer utförlig information som tydligt och enkelt beskriver de olika elementen i erbjudandet. Detta kan vara löneinformation, förmåner, utbildningsprogram eller andra unika erbjudanden såsom personalrabatter.

Många företag ser detta som en ”administrativ” kommunikation med en blivande anställd. Se det istället som ett sista införsäljningstillfälle, en plattform för att göra kandidatens beslut lätt och okomplicerat.

Att införliva trevliga överraskningar i er rekryteringsstrategi – speciellt de där kandidaterna känner sig bra eller speciella på något sätt – skapar positiva och minnesvärda intryck. I sig kan de vara mycket kraftfulla källor till differentiering, i alla typer av affärsinteraktioner.

Förutsatt att ni har rekryteringsgrunderna klara är det de trevliga överraskningarna som gör att kandidaterna kommer ihåg er när de återvänder hem och utvärderar sina alternativ.