Håll kandidater intresserade även när du inte kan anställa
För ett par månader sedan stod organisationer inför utmaningen att överhuvudtaget hitta kandidater med rätt kompetens att rekrytera. Idag är det en helt annan arbetsmarknad. Många attraktiva arbetstagare står utan arbete. Samtidigt som organisationer i behov av rekrytering inte kan nyanställa på grund av anställningsstopp, permitteringar eller förändrade budgetar. Det betyder dock inte att rekryteringsaktiviteterna ska stoppas, snarare tvärtom. Faktum är att experter säger att nu är den perfekta tiden att bygga och vårda organisationens talangpipeline.
Rekryterare: Var redo när det vänder
Vi ser tendenser världen över att den första fasen för återöppning av samhällen startar. Det kan betyda att vi bara är veckor från att kunna återgå till ett någorlunda normalt rekryteringsarbete. Förbered dig nu – så står du inte med skägget i brevlådan när marknaden vänder.
“När allt börjar återgå till det vanliga, kommer det att hända plötsligt,” säger Missy Jones, försäljningschef e-handel, Monster USA. ”Vid den tidpunkten kommer konkurrensen att vara stor. När alla återgår till jobben och företagen nyanställer vill du inte vara den som börjar om från noll. ”
Brock Mayo, rekryteringschef på Akorbi, påpekar att de flesta inom bemanningsbranschen anställer för positioner som återkommer gång efter annan. ”Du vill ha kandidater som är redo att hoppa på direkt. Konkurrensen på marknaden gör det väldigt viktigt att presentera kandidater för anställande chefer snabbt,” säger han.
”Dessutom inser många rutinerade och framgångsrika företagare att lika allvarligt som denna covid19-situation är så kommer den småningom att passera.” Det säger Bob Broady, ordförande för Broad Reach Search Consultants, ett rekryteringsföretag inom vården.
”Även om ingen vet exakt när, så kan kloka ledare inse att några saker kommer att vara sanna. Deras säljteam kommer att ligga efter och behöva ta igen förlorad tid. Samtidigt är många är i stort behov av vägledning, råd och flexibilitet för att kunna starta om. De företag som har välutbildade och drivna säljare på plats, kommer att belönas i en högkonjunktur”, säger han.
Det positiva i kråksången: det finns talang att upptäcka
Även om det är olyckligt att många människor, både i Sverige och globalt, har förlorat sina jobb, är varslade eller permitterade, finns det ljusglimtar. ”När uppsägningar inträffar i nuläget är det inte samma sak som att människor avskedas på grund av bristande prestation”, säger Jones. Det betyder att det finns mycket kompetens att locka till sig.
En annan faktor att tänka på i dessa tider är att många arbetstagare har fått nya perspektiv på sin tillvaro. “Man har verkligen mycket mer tid att reflektera över alla aspekter i sitt liv. Som hur företaget man arbetar på idag behandlar en och om man faktiskt är på rätt plats. Detta kan mycket väl påverka personers framtida anställning när krisen har lagt sig,” säger Jones.
Fortsätt nätverka med kandidater
Att hålla kandidaterna varma är viktigt, särskilt i osäkra tider. “Du kan hålla kandidater engagerade genom att regelbundet be chefer skicka ett personligt mail eller sms för att inte helt tappa kontakten, ” säger Broady. Små saker gör stor skillnad. Lägg till en personlig touch i kommunikationen så blir organisationen mänsklig för kandidaterna. Varför inte connecta på Linkedin eller bjuda in personen till ett webinar eller digital AW som ni har?
En annan idé är att bjuda in passiva kandidater att utforska ditt kundorienterade innehåll. Då blir de bekanta med era produkter, tjänster eller lösningar. ”Schemalägg uppföljningstid för att lyssna och diskutera. Att hålla kontakten är viktigt,” säger Jones. Du kan dela med er av information om hur det går för bolaget, om VD:n eller någon annan nyckelperson har gjort ett uttalande. Allt för att ge en bild av hur ditt företag hanterar krisen. “Det kan imponera på kandidater och få dem att vilja arbeta med dig även om du inte har någon öppning just nu,” tillägger hon.
Nyttja informella intervjutekniker
Det är, som bekant, viktigt att kommunicera, menar Elaine Varelas, chef för Keystone Partners, ett ledarskapsföretag. Informella intervjuer kan vara ett bra sätt att göra det om du inte riktigt är i ett läge att anställa just nu. “Det hjälper kandidaten att förstå mer om organisationen, deras framtida kollegor och hur en tjänst och en vardag skulle kunna se ut,” säger hon.
Så här fungerar det:
- Visa ditt intresse. Om du vet att du skulle vilja anställa en person, våga vara rättfram. Varelas berättar: “Låt dem veta hur situationen i företaget ser ut just nu och att du är intresserad av personens kompentens och möjlighet att bidra till organisationen.”
- Boka in informella intervjuer. Kan ni ta en enkel kaffe på Google Hangouts? Eller en telefonpromenad? Prata om fler saker än bara jobbet, men möjliggör för personen att få svar på sina frågor om organisationen, era mål och visioner för framtiden. “Kom ihåg: Det här är en aktiv rekrytering på längre sikt – potentiellt för en annan roll än vad som diskuterats inledningsvis”, säger Varelas.
- Förstå kandidatens situation. “Inse att kandidaten kan behöva hoppa på en möjlighet hos ett annat företag innan du kan anställa,” säger Varelas. “Även om du inte är den första som anställer när saker börjar återgå till det normala, så försätter du företaget i en gyllene position för att ha en långvarig relation med dessa heta kandidater.”
Vad mer kan rekryterare göra under krisen?
Här är några idéer för vad rekryterare och anställande chefer kan göra under perioder när det inte är möjligt att anställa:
Arbeta aktivt med ert arbetsgivarvarumärke
Teama upp HR med marknads- och kommunikationsavdelningen, se över texter och bilder som ni har på hemsidan och i sociala kanaler. Finns det nytt material som ni kan ta fram? Kanske en film? Hur ser era olika platsannonser och företagssidor ut? Det kanske inte verkar vara en så viktig sak, men det är väldigt svårt att förändra en kandidats första intryck av er som arbetsgivare.
Gå igenom kandidatupplevelsen
Ansök till ett jobb hos er. Gå igenom steg för steg vad kandidaten måste göra. Hur fungerar processen? Är det långdraget? Enkelt? Passar varje steg ihop med det nästa? “Vi vet att en dålig ansökningsupplevelse kan påverka kandidaten i ett tidigt skede och få dem att inte slutföra ansökan,” säger Jones.
Modernisera era processer
Använda denna period att städa upp i eventuella ATS:er, riktlinjer, processer och policyer. Varför inte genomföra en utbildning inom ett verktyg eller liknande som tidigare har fått avvakta på grund av bristande tid (och kanske engagemang) – det finns ingen bättre tid än nu för detta. Och inga ursäkter.
Gå igenom befintliga och gamla kandidatpipelines
”Vem vet, kanske finns det en två år gammal ansökan i högen som inom en snar framtid skulle kunna vara riktigt intressant att anställa,” säger Jones. Det kan vara så att dessa personer är varslade, sugna på nya utmaningar eller kommer att bli det i år. Då är det bra att visa intresse så att just ditt företag blir top of mind när det väl gäller.
Få mer tips, marknadstrender och inspiration för arbetsgivare på den här sidan.