Hur kan jag förbättra kostnaden per anställning?

Hur kan jag förbättra kostnaden per anställning

För alla involverade i rekrytering är det nästan lika viktigt att hitta sätt som du kan minska din kostnad per anställning med som det är att du hittar rätt kandidat.

Anställningskostnader tar upp en stor del av HR-budgeten och det är många faktorer som man kan vrida på för att pengarna ska användas så effektivt som möjligt. Det är lätt att mäta anställningskostnader, men det är inte alltid lika lätt att analysera dem.

Kalkylering
Om du inte vet din nuvarande kostand per anställning, kommer det bli svårt att reducera den. Det finns inget fastställt sätt att avgöra kostnaden. Men hur du än kommer fram till slutsumman, se till att du är konsekvent så att du kan har jämförbara siffror och kan sätta mål.

Anställningskostnaden utgörs av:
  • Externa kostnader – inklusive kostnader för rekryteringsföretag rekryteringsannonsering, jobbmässor, headhunterkostnader, etc.
  • Interna kostnader – inklusive interna löner, resor, logi, representation, omplaceringskostnader, etc.
En sak som du inte bör inkludera är lönen till personen som kommer att bli anställd. Den kostnaden tas upp av avdelningen där den anställda arbetar. Du bör däremot se över anställningskostnader separat för varje avdelning. Kostar det mer att anställa en säljare än någon på IT-avdelningen. Fungerar en typ av annonsering bättre till en viss position än till en annan?

För att reducera kostnader och sätta mål måste du först veta huruvida dina kostnader är höga eller inte. Det är ingen idé att lova ledningen något som inte kommer att kunna uppfyllas om ni redan har låga anställningskostnader.

För att göra detta, gå igenom siffrorna från tidigare år för att fastställa en tid när du känner att rekryteringen var som mest effektiv. Det behöver inte nödvändigtvis vara den billigaste, men den tiden då investeringen var som mest lönsam. Om du spenderade mycket pengar på att anställa personer som drog in mycket pengar till företaget är det oftast bättre än att inte ha spenderat några pengar alls.

Metoder att använda vid reducering av kostnader
Alla branscher, yrken, lägen och företag är olika och alla behöver få göra fel för att lära sig att arbeta fram det mest effektiva sättet att göra det bästa av sin rekryteringsbudget.

Några av de vanligaste teknikerna inkluderar:
  • Att förflytta rekryteringen till nätet – Kostnaden för att annonsera på nätet är betydligt lägre än traditionella metoder vid rekrytering, som tidningar. Du kan skräddarsy dina annonser till exakta målgrupper och även uppdatera och anpassa annonserna när du behöver.
  • Använd er av generella marknadskampanjer – Om ditt företag har en pågående marknadskampanj kan du försöka sprida budskapet att ditt företag söker folk den vägen. Det kan vara något så enkelt som att öka synligheten av “jobba hos oss”-länken på hemsidan eller att lägga till ett meddelande i en tv-reklam. Oftast är de som du vill anställa sådana som redan använder sig av er produkt, så på det här sättet slår du två flugor i en smäll.
  • Byt rekryteringsföretag – Rekryteringsföretag har alla sina fördelar och nackdelar, men generellt sett får du vad du betalar för. Om du tycker att de 20 % i provision du betalar är för mycket, kan du försöka förhandla ner priset eller byta till ett företag med lägre priser.
  • Lägg ansvaret internt – Externa kostnader för design av rekryteringskampanjer tar ofta upp en stor del av budgeten, så se över vad du kan göra inom företaget istället. Tänk på att en flashig kampanj inte alltid når bäst resultat – en diskret och proffsig look kan vara minst lika effektiv.
  • Använd dina nuvarande anställda – Att erbjuda dina nuvarande anställda ett incitament för att hitta potentiella kandidater är en alltmer populär metod. Speciellt om man tänker på potentialen hos de sociala nätverken som MySpace, Bebo och Facebook.
Det finns inget rätt eller fel sätt att rekrytera på. Det är upp till dig att vara uppfinningsrik i dina rekryteringskampanjer.