Rekryteringsprocessen: Fem saker kandidater säger bakom din rygg

”Ditt varumärke är vad folk säger om dig när du har lämnat rummet.”

Så definierar Jeff Bezoz, grundare och VD för Amazon.com, företagsbranding. Det är summan av alla intryck du eller ditt företag gör på en annan person. Och det verkliga testet av kvaliteten på din varumärkesidentitet är vad folk säger till sina vänner, familj och kollegor. 

Men det finns en annan lika viktig dimension för din varumärkesstrategi, och det är arbetsgivarkomponenten: vad säger nuvarande och potentiella anställda om ditt företag?

Att hantera ditt varumärke som arbetsgivare är viktigt eftersom det påverkar din förmåga att attrahera och förvärva talang. Dock verkar många företag försumma denna del av sin varumärkesstrategi i och med jobbsökandes kontinuerliga klagande på rekryteringsprocesser som saknar grundläggande professionell artighet och respekt.

Här är fem exempel på vanliga klagomål som kandidater inte skulle avslöja för dig direkt – missnöje som har potential att skada din varumärkesstrategi, tillsammans med tips på hur du kan försäkra dig om att era kandidater inte säger samma sak:

”Jag fattar fortfarande inte vad jag ska göra i det här jobbet.” 
Många arbetsbeskrivningar fokuserar mer på den kompetens och erfarenhet positionen kräver, och mindre på de faktiska arbetsuppgifterna. Beskrivningar av arbetsuppgifterna görs ofta på ett generiskt sätt vilket ger föga vägledning i hur en typisk dag på jobbet ser ut och vad den innebär. 

Tips: Skriv arbetsbeskrivningen så att innehållet tillgodoser den sökandes (och inte bara företagets) informationsbehov. När kandidaturvalet är klart; ge finalisterna en chans att prata med eller skugga en anställd som har en jämförbar roll på företaget. De kommer att uppskatta din transparens och öppenhet, samt möjligheten att höra vad jobbet verkligen innebär från någon som gör det nu.

”Jag kan inte få ett rakt svar från dem.”
Jobbsökande kan ofta känna sig vilseledda av överspända tillsammans med en potentiell arbetsgivare. Ena minuten går rekryteringsprocessen framåt i rasande takt; och i den andra stannar den upp helt – men arbetsgivaren fortsätter att försäkra den sökande om att allt är på rätt spår. Denna tvetydighet drivs ofta av en inre dynamik i företaget; glapp i att få godkännande för att anställa, längre period för kandidatsourcing än väntat, en förlängd intervjuprocess, etc. Oavsett hur legitim bakgrundshistorien må vara, är slutresultatet en kandidat som känner sig vilseledd.

Tips: Du kan känna dig benägen att hålla kandidaterna oinformerade av rädsla att exponera interna problem eller för att förlora kandidaten på grund av en försening i rekryteringsprocessen. Motstå denna frestelse. Var rak och ärlig gentemot kandidaterna om din rekryteringsprocess stött på farthinder. Sätt tydliga förväntningar när anställningstidtabellerna har ändrats. Kandidater kommer att uppskatta din uppriktighet och tycker att det är en uppfriskande förändring från tidigare interaktioner med andra arbetsgivare. 

”Min tid är lika värdefull som din. Slösa inte bort den.”
Har du någonsin kommit försent till en intervju med en kandidat? Du ber om ursäkt och hen svarar artigt ”Inga problem, jag förstår att du är upptagen.” Vad kandidater inte säger direkt till dig är att om du låter dem vänta i 20-30 minuter kan de se det som en personlig skymf mot dem. Det sänder en signal att du inte värderar deras tid lika mycket som din egen.

Tips: Säkerställ att du håller schemalagda intervjutider. Om du av någon anledning blir försenad, be en kollega informera kandidaten om detta och ange hur lång tid det kommer att dröja.

”Här är en skandalös idé: Vad sägs om att läsa mitt CV innan intervjun?”
Arbetsgivare gillar sökande som visar att de är organiserade och förberedda – som bevisar sig under en intervju genom deras kunskap om företaget och jobbet, samt kvaliteten på deras frågor. Denna förväntan går även åt andra hållet. När kandidater stöter på en intervjuare som uppenbarligen är oförberedd (”Vilket jobb ansöker du till nu igen? Ge mig ett par minuter att skumma ditt CV…”), sänder det en oroande signal.

Tips: Reservera minst femton minuter innan varje schemalagd intervju för att bekanta dig med kandidatens bakgrund. Visa för personen att du har granskat personens CV och ansökan i förväg.

”Tack för att ni, som lovat, återkopplar till mig… INTE!”
Det är lätt för dem som är involverade i rekryteringsprocessen att lova stort (”Du kommer att höra från oss under de närmsta två till tre veckorna”). Sedan, efter att dessa tre veckor har gått möts de flesta kandidaterna med… En öronbedövande tystnad. Ett löfte om snabb återkoppling visar på respekt för kandidaten. Du behöver emellertid genomföra det för att verkligen förtjäna kandidaternas respekt.

Tips: Även om du inte har någon ny uppdatering om hur kandidaten ligger till i rekryteringsprocessen, följ ändå upp med de sökande som lovat. Ett samtal eller mejl bara för att säga ”du är fortfarande aktuell i processen och du kommer att höra från mig igen om x antal veckor” kommer att få kandidaten att känna sig både lugnad och imponerad.

Vikten av att förstå vad kandidaterna säger bakom din rygg (och ta tag i deras kritik) kan inte överskattas.

Dessa dagar, tack vare olika sociala media, är det så att när kandidaterna väl pratar bakom ryggen på dig, skriker de oftast från hustaken. Vissa sociala medier är dessutom speciellt till för att utbyta information om arbetsgivare. Ett enda negativt intryck hos en jobbsökande kan lätt förvandlas till en bredare, värumärkesfläckande incident. 

Lyckligtvis kan du använda detta till din fördel. Allt som krävs är att forma rekryteringserfarenheten till att präglas av professionalism, respekt och artighet.

Gör du det kommer folk att prata bakom ryggen på dig, men denna gång kommer de att lovorda dig och skicka kandidater åt ditt håll. Det är vad bra varumärkesbyggande handlar om.