För ett par månader sedan stod organisationer inför utmaningen att överhuvudtaget hitta kandidater med rätt kompetens att rekrytera. Idag är det en helt annan arbetsmarknad. Många attraktiva arbetstagare står utan arbete. Samtidigt som organisationer i behov av rekrytering inte kan nyanställa på grund av anställningsstopp, permitteringar eller förändrade budgetar. Det betyder dock inte att rekryteringsaktiviteterna…
Den ideala perioden för rekrytering är i början av ett nytt år, och då särskilt i slutet av januari när många jobbsökare ser sig om efter nya utmaningar i karriären. Vi har listat några tips kring hur du planerar en effektiv rekryteringskampanj för att hitta de bästa kandidaterna.
”Ditt varumärke är vad folk säger om dig när du har lämnat rummet.” Det finns en annan lika viktig dimension för din varumärkesstrategi, och det är arbetsgivarkomponenten: vad säger nuvarande och potentiella anställda om ditt företag?
Det är nästa lika viktigt att sänka kostnaden per anställning som att hitta rätt kandidat. Men hur?
När du utvecklar dina rekryteringsstrategier för det kommande året, överväg denna idé: ge de sökande en trevlig överraskning. Du kanske undrar hur något så enkelt kan vara effektivt? Om du levererar det oväntade i anställningsprocessen, ger det ett kraftfullt intryck.
Du är nu redo att erbjuda någon jobbet. Vad behöver du göra för att knyta ihop säcken?
Om du vill anställa rätt person behöver du en klar bild av den anställda du letar efter
Tänk på detta för att undvika diskriminering när du skriver platsannonser