Chefer: 21 olika typer

1. Martyren
Martyrchefen har, kommer och gör alltid allt för företagets skull. Han har jobbat på juldagen, med lunginflammation och i tidernas snöstorm. Han stannar alltid längst och kommer alltid först utan någon extra kompensation. Hade han varit tvungen hade han förmodligen gått fram och tillbaka till jobbet med två brutna ben… Hur kan du ens konkurrera med martyren? Det kan du inte. Då han antagligen kommer att stanna kvar till efter pensionen är det lika bra att du tidigt lär dig att hantera honom.  
 
2. Den skrikande 
Den skrikande chefen är övertygad om att han får sin vilja igenom så snart han höjer rösten: ju högre röst, desto mer blir gjort. Hur landar en skrikare en chefsroll? Vid första anblick kan en lite osäker rekryterare säkert se hans höjda röst som en bra ledaregenskap. Det skrikarna är ute efter är vetskapen om att de blivit hörda och får erkännande för sitt arbete. Försök att komma överens med honom och vinna hans respekt – kanske kan du tillslut guida honom till ett lägre tonläge. 

3. Den skrämmande
Man gör som den “skrämmande” chefen säger på grund av just rädsla, vilket gör honom ännu mer skrämmande. Han hotas inte bara, utan ser också till att hoten blir verklighet för att hålla sitt team på tårna. Den här chefen har hög omsättning när det kommer till anställda, då han avskedar folk för att visa att “ingen går säker”, medan alla de duktiga kollegorna slutar efter ett tag då han är omöjlig att jobba med. Den skrämmande chefen kan däremot inte vara förevigt – tillslut kommer det inte finnas några anställda kvar i hans tema vilket kommer påverka hela företaget. Här är det karma som gäller. 

4. Den manipulativa 
Den här chefstypen kan likaväl benämnas som den hänsynslösa. Han är extremt intelligent och en av de farligaste. Den manipulativa chefen är fokuserad, motiverad och har alltid en hemlig liten plan i görningen. Han ser sina anställda som spelpjäser i hans framgångssaga och kommer inte tveka att köra över de som står i hans väg. 
Om du har en manipulativ chef – se upp! Det säkraste kortet är att vara öppen och ärlig mot honom. Ge honom information, jobba hårt och visa att du är lika driven som honom.  

5. Fuskaren   
Det bästa sättet att hantera en chef som gärna tar alla tänkbara genvägar och fuskknep är att få honom att bli befordrad. För det är nästintill ökänt att så snart en ”fuskare” blir befordrad, befordrar denne andra i sitt team också. Efter ett tag kommer företagets befattningshavare se den här cheftypen för vad den är och hellre satsa på andra anställda. Men det är klart, att följa dessa råd gör dig aningen manipulativ. Å andra sidan – om du inte kan klättra förbi honom på karriärsstegen, varför inte se till att ni båda kan klättra? Vad som sedan händer på toppen är ju inte ditt ansvar. 

6. Den aningslösa
En aningslös chef är inte dum – bara outbildad. Kanske började han precis på företaget, är lite oteknisk eller ur form på grund av personliga problem. Denna chefstyp är inte nödvändigtvis en dålig chef, ibland är han bara lite frånvarande. Det bästa sättet att hantera honom är att lära honom och se till att han snabbar på. Du kommer bli glatt överraskad kring hur fort han lär sig och hur tacksam han kommer att vara. 

7. Den traditionella 
En traditionell chef är inte sen att påpeka att det minsann “var bättre förr”. Och visst, vissa saker var säkert bättre förr. Men kan en chef inte lämna det förflutna bakom sig, kan den har svårt att hänga med i nutiden. Den traditionella chefen besitter däremot ofta väldigt mycket kunskap och kan bidra med mycket när det kommer till företages framgång – om han är öppen för förändring förstås. Hur du hanterar honom? Genom att ha tålamod. Tänk också på att “nytt” inte alltid behöver vara bättre, utan snarare annorlunda. 

8. Den gudomliga  
En chef som inte är sen med att benämna sig själv som “gud” lider av storhetsvansinne. Hos honom handlar det om makt. Han kan ta sig friheter till det mesta, som att låta sina anställda tvätta hans bil eller springa och köpa kaffe. Om någon ifrågasätter förklarar han enkelt sin position och makt på företaget. Ofta gömmer det sig däremot en dos av inkompetens bakom hans hårda fasad. Hantera den ”gudomliga” med humor. Gör som han säger och få det att verka som om du gör saker precis som han önskar. 
 
9. Den hala
Den hala chefen lyckas alltid hålla sin rygg fri när några problem dyker upp. På något sätt är det aldrig hans fel. Han ger aldrig raka svar på raka frågor och när något går fel dyker alltid enastående bevis upp om att han inte har haft någonting med saker att göra. Det ”positiva”? Den hala chefen är snarare obehaglig än farlig. Ligg alltid ett steg före genom att dokumentera era konversationer. 

10. Den frånvarande 
Den frånvarande chefen lyckas alltid att aldrig vara på plats. Han blir oskyldig eftersom han i princip aldrig är där han borde. Se därför till att nyttja de tillfällen då han faktiskt är på kontoret. Problemet här brukar ofta vara en känsla av orättvisa. Men varje gång du undrar varför du sitter framför datorn åtta timmar om dagen medan han spelar golf – tänk på att det kunde vara mycket värre. Du skulle kunna ha en skrikare till chef…

11. Den paranoida 
En paranoid chef är misstänksam mot allt och alla. Han kan tolka allt du gör som ett försök till att förstöra för honom eller ta det personligt. Den paranoida chefens otillräcklighet kommer slutligen påverka era resultat och sätta stopp för vad som egentligen är bäst för företaget och de anställda. Vad kan du göra? Lugna honom och se alltid till att vara rak och ärlig mot honom. 

12. Den bekymrande 
Den här chefstypen försöker ofta framställa sig själv som hård och tuff, men oftast kan han knappt dölja sina bekymmerstankar. Han tar åt sig av världens alla problem och är konstant oroad för sig själv, sin omgivning och världen. Även de minsta bekymren kan sätta honom ur spel och det är t.ex. inte ovanligt att han dyker upp stressad och trött på morgonen då han legat vaken hela natten och oroat sig för ett möte. Du hanterar en bekymrad chef bäst genom att vara mild, snäll och försöka att undvika för mycket kontakt. Ibland kan nervositet vara smittsamt. 

13. Den klyschiga 
En klyschig chef älskar sina designerkläder, snygga bilar, specialpennor och till och med tandborste. Något han älskar ännu mer är de klassiska klyschorna han snappat upp på den senaste ledningsutbildningen. Gör dig beredd på sockersliskiga citat som ”det finns inget ’jag’ i ett team” och ”ordet succé kan inte stavas utan ’u’” (ni på engelska). Trots klyschorna är den här chefen harmlös. Det är bara att le och låtsas som ingenting. 

14. Kompisen 
Denna chefstyp vill inte vara din “chef”, utan mer en kompis. Han vill att du ska tycka om honom. Och eftersom vänner står upp för vänner kan det vara ett smart drag att spendera lite extra tid med honom. Ha dock i åtanke att för mycket häng med kompischefen på jobbet kan tvinga dig att jobba över en hel del för att hinna med allt. Nyckeln är balans. 

15. Den stressade 
Den (konstant) stressade chefen är en blandning av “den gudomliga” och “den bekymrade”. Han är impulsiv och kan plötsligt komma och kräva kontroll över situationen, som t.ex. ”Vad gjorde du när jag var på semester”. Men eftersom han är så stressad, avbryter han dig efter några korta minuter eftersom han inte har mer tid. Han ber dig skriva rapporter och sammanfattningar, för att sedan glömma att han ens frågat. Den stressade chefen ger hela tiden sken av att vara alldeles för upptagen för att tänka på detaljer och hans tankar är alltid fokuserade på någonting ”viktigare”. Knepet till att jobba med en stressad chef är att kommunicera effektivt. Försök att få det du vill ha sagt så snabbt och koncists som möjligt och se om det blir någon skillnad.  
 
16. Den nedlåtande 
En nedlåtande chef är innerst inne en martyr. Visste du inte att det är han som byggt upp företaget från scratch? Eller som noga valt ut stolen du sitter på? 
Han tror att du behöver honom och hans hjälp även vid de enklaste uppgifterna, men som du kanske kan gissa brukar detta inte riktigt gå vägen. Hans hjälp leder nämligen oftare till problem. Hur du hanterar honom bäst? Prova med lite inflation. Fråga honom t.ex. varför en så kunnig och duktig person som han jobbar på ett så litet företag. 

17. Idioten 
Idioten är oftast både aningslös och dum. Ofta har han en attityd som om han började på företaget igår och nu styr det helt själv. Här finns det tyvärr inte alltför mycket att göra. Att inte göra någonting kan göra dig bitter, men vad kan man ens göra för att förändra en idiot? Det du kan försök ändra är din reaktion. Världen är tyvärr full av idioter, så försök att inte låta det tynga ner dig. Gör bara ditt bästa och låt honom köra sin grej. 

18. Ensamvargen 
Precis som namnet antyder gillar ensamvargen att vara för sig själv. Han håller sig på sitt kontor eller jobbar hemma, allt för att undvika kontakt med de anställda. Han har förmodligen blivit erbjuden rollen som chef tack vare sina kunskaper, snarare än hans sociala förmåga. Eftersom ensamvargen lämnar dig i fred behöver du inte förvänta dig något större teamwork eller utvecklingssamtal. Se därför till att nätverka på annat håll istället. 

19. Perfektionisten 
En perfektionist ska ha koll på allt och låter dig sällan arbeta självständigt. Hans beteende präglas av en besatthet och han litar inte på varken ditt arbete eller förmåga. Efter ett tag kommer du märka att ingenting du gör är tillräckligt bra för honom, men se till att inte tappa motivationen av det. Se till att jobba för dig själv och hela tiden möta dina egna målsättningar. Du kan också försöka att boka in ett möte och be honom förklara (och gärna skriva ner) sina förväntningar, så att ni ”förstår varandra”. 

20. Den excentirska 
Den excentirska chefen har ofta helt orealistiska förväntningar på sin personal. Han jobbar på ett unikt sätt och vill att andra ska jobba likadant. Han är förvisso snäll, men kan skapa en del förvirring kring hans förväntningar och förklaringar. Excentrikern är ofta selektiv och har sina favoriter och skulle nog helst av allt vilja göra något helt annat, vilket ofta märks.  

21. Den fantastiska 
Åh, den fantasiska chefen! Han som både stöttar och motiverar. Han som behandlar alla lika och rättvist. Han kommunicerar, har alltid dörren på glänt och uppmuntrar andra till att göra det samma. Han har ett driv, hjälper dig att utvecklas och skapar en positiv arbetsmiljö. Och det bästa av allt – han skriker aldrig åt dig.