Att behålla sina bästa anställda

Alla företag har sina guldkorn, men i många fall är det också de personerna som är mest benägna att gå vidare i karriären och byta företag.

Om du har lyckats med din rekryteringsprocess borde du ha några riktigt duktiga anställda inom din organisation. Människor som är bra på sina jobb, är kreativa, hårt arbetande, tänker framåt, är flexibla och ambitiösa.

Behovet att lyckas
”Ambitiös” är nyckelordet här och det är upp till dig att försäkra dig om att dina bästa anställda kan uppnå vad de vill inom ditt företag.

Dictionary.com beskriver ambition såhär:

”En äkta önskan om någon sorts bedrift eller utmärkelse, som makt, ära, berömmelse eller rikedom, och viljan att sträva efter dess uppnående.”

Det här ger dig en utmärkt indikation av vad det är du behöver för att framställa din arbetsplats som den bästa för dem.

  • Makt: Detta kan översättas till ansvar och om du vill försäkra dig om att dina bästa anställda stannar kvar måste du visa dem exakt hur du ser deras utveckling i företaget. Visa dem exempel på personer högt upp i din organisation som har växt från sin position och var beredd på att tillåta dem ta på sig ansvar på områden som egentligen är utanför den rollen.
  • Ära & Berömmelse: Förutom den vanliga belöningen för att göra sitt jobb (lönen) är det alltid bra att visa uppskattning för dina bästa anställda. De flesta ambitiösa människor gillar att se sitt namn i rampljuset så att andra människor kan se hur duktiga de är (antingen internt via mejl eller via pressreleaser till branschtidningar) så detta borde ge dem den ego-boost de behöver.
  • Rikedom: Det här betyder inte att du ska slänga pengar efter dina anställda, men dina bästa anställda ska kunna se exakt vad de behöver göra för att uppnå det. Ambitiösa människor är villiga att arbeta hårt om de kan se belöningen. Skulle en olympisk löpare lägga tusentals timmar på träning om det inte fanns någon guldmedalj vid målet?

Om du inte kan möta något av dessa behov, riskerar du att dina bästa anställda lämnar dig för grönare betesmarker.

Slå undan konkurrenterna
Varje företag är ute efter den bästa talangen och duktiga personer blir snabbt igenkända i branschen. Det finns olika sätt för dina bästa anställda att bli välkända:

  • CV-databaser: Även om de inte aktivt söker nytt jobb lägger många upp sitt CV på jobbsajter för att hålla sig uppdaterade på vilka olika jobb som ligger ute. Många företag har även automatiska larm som talar om för dem när någon matchar deras kunskapskrav. De kanske kontaktar dina anställda i detta nu.
  • Rekryteringsföretag: Effektiva talangscouter, om de får tag på ett bra CV låter de direkt deras kund få reda på att den här personen finns på marknaden.
  • Headhunters: Söker igenom affärsvärlden för att hitta personerna som kommer att hjälpa dem att tjäna stora placeringsprovisioner. Att bli headhuntad är en stor ego-boost för vem som helst och det är en erfarenhet som bara de bästa anställda går igenom.

Moment 22 är att ju mer du visar uppskattning för dina anställda och visar upp dem som en viktig del i företaget, ju mer blir de kända och eftersökta av andra företag.

Egot har landat
När någon vet om att de är bra, finns risken att de blir för stora för sitt eget bästa och tar sitt jobb, ansvar, position och kollegor för givet.

Medan du visar uppskattning för dina bästa anställda, styr alltid tillbaka tanken hos dem hur det var du som hjälpte dem bli det de är idag. Be dem att hjälpa andra anställda att nå samma nivå och visa dem att det bästa sättet att nå högre är att leda med värdighet.

Avundsjuka är tråkigt och det kommer inte att ta lång tid innan människor i din organisation börjar förakta berömmet som du öser över dina bästa anställda. Det är viktigt att du får alla anställda att känna sig inkluderade och som en viktig del av företaget. Porträttera dina bästa anställda som förebilder, men inte som gudomliga.

Det sista du vill göra är att alienera stora delar av din arbetskraft. Lika illa som att dina bästa anställda slutar är att alla andra går ut genom dörren.