Vinn kampen om talangerna på en förändrad arbetsmarknad

Arbetsmarknaden har genomgått stora förändringar de senaste åren och för att vinna kampen om talangerna behöver rekryterare anpassa sina strategier efter nya förutsättningar. Att hitta rätt kompetens är en grundförutsättning för att företag ska överleva och kunna nå uppsatta mål under allt svårare ekonomiska tider.

Det råder stor konkurrens om talangfulla kandidater och många arbetsgivare har svårt att hitta rätt kompetens till sina tjänster. Företag som rekryterar behöver därför förstå och möta de förväntningar som kandidaterna har på arbetslivet och fånga deras uppmärksamhet med rätt teknik och metoder för att väcka intresse och driva ansökningar.

Strategier för att möta dagens utmaningar inom rekrytering

På Monster följer vi omvärldsläget och utvecklar våra modeller för framgångsrika rekryteringsprocesser, anpassade för dagens arbetsmarknad.

Med våra skräddarsydda verktyg och lösningar hjälper vi företag och rekryterare som inte nöjer sig med att enbart överleva utan också vill uppnå sina målsättningar om framgång.

I en undersökning som genomförts på uppdrag av Monster intervjuades personer som arbetar inom rekryteringsbranschen och även arbetstagare fick svara på frågor. I undersökningen deltog ett brett urval av individer från olika åldersgrupper, med olika yrkesroller och verksamma i allt från små till stora företag i olika branscher.

Med utgångspunkt i resultaten från undersökningen och Monsters årliga Future of Work-rapport har vi kunnat identifiera några viktiga områden som ni bör fokusera på för att lyckas konkurrera i kampen om talangerna.

Ökad konkurrens och ett växande kompetensgap

Enligt vår Future of Work-rapport tror en majoritet av svenska rekryterare att de kommer behöva kämpa för att hitta kandidater till sina lediga jobb framöver och 19% är osäkra på om de ska lyckas hitta rätt talanger. Det gäller därför nu att se bortom traditionella metoder inom rekrytering.

Rapporten visar att

  • 56% av rekryterarna tycker att hitta kandidater med rätt kompetens är deras svåraste uppgift
  • 38% anser att den ökande konkurrensen om talangerna kommer att vara den största utmaningen för rekryterare de närmsta åren
  • 92% uppger att de ibland eller ofta får jobba hårt för att anställa på grund av kandidaternas kompetensbrist.

När konkurrensen om talangfulla kandidater växer samtidigt som både vårt sätt att arbeta och hur kandidater söker efter nya karriärmöjligheter förändras, behöver ni använda nya metoder i era rekryteringsinsatser. De som väljer att inte fullt ut använda ny teknik och breda nätverk för att aktivt söka upp rätt kandidater kommer att halka efter i den hårda konkurrensen.

Använd ny informationsteknik och digitala nätverk för att nå talanger

Vår undersökning visar att 41% av rekryterarna tror att det kommer bli allt svårare att sourca rätt kandidater de kommande åren. Samtidigt ser vi att endast 25% använder digitala rekryteringssajter, verktyg och ny teknik för att fånga uppmärksamheten från nya talanger. Det betyder att 3 av 4 rekryterare inte utnyttjar de mest effektiva metoderna för att nå kandidater till sina utlysta tjänster och därmed riskerar att ligga steget efter konkurrenterna.

Med digitala rekryteringsverktyg kan ni aktivt söka upp talanger genom att rikta era annonser mot rätt kandidater i stora annonsnätverk.

Fånga kandidaternas uppmärksamhet och möt deras förväntningar

När ni har hittat rätt metoder för att söka upp kandidater behöver ni fånga deras uppmärksamhet och intresse. Det kan ni göra genom att på ett tydligt sätt kommunicera företagets Employer brand.

I vår undersökning uttrycker 14% av alla rekryterare att de har svårt att beskriva värdet av att arbeta för det företag som ska anställa. Här finns en stor potential till förbättring för att sticka ut som ett attraktivt alternativ för kandidaterna.

Vad är det som kandidaterna efterfrågar hos arbetsgivare? Hur kan ni väcka kandidaternas intresse? 

Flexibla arbetsvillkor – det nya normala

Pandemin har förändrat vårt sätt att arbeta. Utbrottet av Covid-19 tvingade många av oss att utföra vårt arbete från hemmet och ett flexibelt arbetsliv har sedan dess blivit det nya normala för många. Att erbjuda flexibla arbetsvillkor är viktigt eftersom en majoritet av alla kandidater på arbetsmarknaden förväntar sig att arbetsgivare erbjuder möjligheten till hybridarbete.

Trots den stora efterfrågan på flexibilitet är det fortfarande 20% av företagen i Sverige som inte erbjuder flexibla arbetsformer för nyanställda. Så många som 34% av rekryterarna förväntar sig svårigheter de kommande åren, med att hitta personal som vill arbeta på kontoret. Därför bör företag implementera hybridarbete och flexibla arbetstider om möjligheten finns, för att kunna konkurrera om kandidaterna.

I 33% av alla utannonserade jobb erbjuds kandidaterna att delvis arbeta hemifrån. Kanske kommer en hybrid arbetsmodell att bli normen på framtidens arbetsmarknad och då kommer andra förmåner för de anställda hamna mer i fokus. Vår undersökning visar tydligt att jobbsökare redan idag efterfrågar fler förmåner än flexibilitet.

Kandidaternas förväntningar på förmåner 

På den konkurrensutsatta marknaden med stor efterfrågan på rätt kompetens sträcker sig kandidaternas önskemål om förmåner längre än till hybridarbete. Företag behöver tillsammans med rekryterare tydliggöra vilka förmåner som de kan erbjuda potentiella kandidater.

Arbetstagare vill se en förbättring av förmåner inom

  • hälso- och sjukvård (53%)
  • flexibla arbetstider (48%)
  • jämställd lönesättning (44%)
  • möjlighet till distansarbete (39%)
  • löneskydd/skälig ersättning (38%).

Värt att notera är att ersättningsnivån kommer först på 5:e plats i prioriteringsordningen och möjlighet till distansarbete på 4:e plats vilket betyder att arbetsgivare behöver erbjuda andra förmåner för att lyckas konkurrera framgångsrikt om talangerna.

Lyft frågor om jämlikhet och socialt ansvar

Ur ett internationellt perspektiv har Sverige kommit långt i arbetet med jämlikhet i olika frågor. Men det finns mycket kvar att göra för att alla individer ska få samma chanser utan att utsättas för orättvis diskriminering. Vi ser till exempel fortfarande löneskillnader mellan könen och åldersdiskriminering på arbetsmarknaden.

Vad gör rekryterare för att möta kandidaternas krav på socialt ansvar? Vår undersökning visar att

  • 44% av rekryterarna anser att jämställda löner mellan könen bör prioriteras
  • 28% anser att miljö- och hållbarhetsinitiativ bör prioriteras
  • 18% uppger att deras företag ökar engagemanget i frågor om mångfald och inkludering.

Många kandidater söker sig till företag som tar ett socialt ansvar både internt och i det större perspektivet. De vill se en rättvis lönesättning och att företagen engagerar sig i miljö- och hållbarhetsfrågor. Att arbetsplatsen är inkluderande med en mångfald bland de anställda anses också viktigt. För en del av kandidaterna är jämlikhet och socialt ansvar lika viktigt som lönenivån.

Hur kan ni nå fram med budskapet om er organisations värderingar, sociala ansvar och värdet av att arbeta för just er organisation?

Nå framgång med digitala informationslandskap och employer branding

Vi ser att marknaden inom rekrytering är fortsatt konkurrensutsatt. För att nå talangfulla kandidater behöver ni arbeta med employer branding och tydligt kommunicera hur ni jobbar med de frågor som kandidaterna anser är viktiga.

Flexibla arbetsvillkor och andra förmåner är något som allt fler kandidater förväntar sig och de vill gärna se att företag har värderingar som stämmer överens med deras egna.

Många kandidater på arbetsmarknaden söker en arbetsgivare som strävar efter mångfald och inkludering bland de anställda när det gäller till exempel kön, etnisk bakgrund och ålder. De vill också se en ersättningsnivå som är baserad på kompetens och erfarenhet.

Kanske det viktigaste av allt är att ni använder ny informationsteknik och smarta modeller för att till fullo utnyttja det digitala informationslandskapet som finns idag. Innovativa lösningar ger er möjligheten att söka upp kandidaterna i riktade kampanjer för att väcka deras intresse. På så sätt kan ni nå kandidater med den rätta kompetensen för er organisation och engagera dem i ansökningsprocessen genom att informera om ert unika employer brand.

Genom att fånga talangernas uppmärksamhet och beskriva värdet av att arbeta för just er organisation kan ni hitta en vinnande strategi i kampen om talangerna.

Läs mer här Överlevnadsguide för rekryterare