Rekryteringsstrategier för en oförutsägbar värld

Efter turbulensen under covid-19 hoppades rekryterarna på en återgång till det normala – men 2024 ser ut att bli ännu mer osäkert. Höga räntor, inflation och ökad global instabilitet påverkar rekryteringsbeslut och påverkar även rekryterarnas förtroende, visar Monsters 2024 Future of Work-undersökning.

Flera viktiga teman framträder ur undersökningens resultat. Rekryterare svarar på förändrade förväntningar genom att omforma och uppdatera rekryteringserbjudandet. Kompetensbaserade rekryteringsmetoder hjälper företag att identifiera överförbara talanger. Rekryterare är också mer bekväma och trygga med att använda teknik som artificiell intelligens (AI) för att stödja dem i urvalsprocessen av kandidater.

Många rekryterare drar nytta av partnerskap och plattformar som gör det lättare att identifiera och engagera talanger av hög kvalitet. Allt detta är en del av att bygga upp en motståndskraftig rekryteringsstrategi.

Anpassning till instabilitet

Rekryterare upplever att budgetarna är under press, och 65% säger att de kommer att spendera lika mycket eller mindre på rekrytering 2024 jämfört med 2023. Medan de flesta företag agerar försiktigt är det småföretagen som är mest benägna att minska sina utgifter för rekrytering.

Undersökningen visar att 36% av rekryterarna säger att de kommer att pausa rekryteringar eller dra ner på utgifterna 2024.

Resultaten kan tyda på bristande förtroende, men det är mer troligt att rekryterarna agerar försiktigt – skyddar sina budgetar och fokuserar på prioriterade roller i oförutsägbara tider.

Att fylla kompetensgapet

Rekryterare inom alla sektorer och av alla storlekar kämpar fortfarande med att hitta de talanger de behöver 2024 – men de gör det till en topprioritet. 58% av rekryterarna säger att det är viktigt för dem att öka andelen lyckade rekryteringar till svårtillsatta tjänster.

Det är en utmaning eftersom talanggapet kvarstår, och 60% av dem vi talade med sa att deras största utmaning är att hitta sökande med rätt kompetens.

De tar ett nytt grepp och använder kompetensbaserade rekryteringsstrategier för att hitta de talanger de behöver. Vår undersökning visade att 45% tar sig tid att identifiera de färdigheter som krävs för varje position. Kompetensbaserade bedömningar används av 35% av rekryterarna tillsammans med intervjuer och CVs för att välja ut talanger bland alla ansökningar.

De fem mest efterfrågade kompetenserna 2024 är kommunikation (68%), teamwork (64%), problemlösning (52%), flexibilitet (47%) och engagemang (43%).

35% av organisationerna erbjuder utbildning till nyanställda för att hjälpa dem att utveckla de färdigheter de behöver i sina roller.

Att minska tiden det tar att anställa är en annan prioritet som rekryterare har. Nästan hälften (42%) av rekryterarna söker aktivt efter sätt att minska tiden det tar att anställa.

Hantera kandidaternas förväntningar

Att behålla talanger är svårt för 41% av de rekryterare vi talat med – och det blir allt svårare i takt med att kandidaternas förväntningar ökar. Vår undersökning visar att 38% av kandidaterna vill ha mer pengar. Pengar är visserligen en viktig drivkraft, men deras förväntningar är mycket större än en högre lön.

Kanske är det överraskande att kandidaterna 2024 är mest intresserade av tillgång till utbildning (53%) och flexibilitet (44%). Mångfald, jämlikhet och inkludering (28%) placerar sig också högt, dock efter förväntningarna på högre lön.

Kandidaterna söker efter förmåner från sina arbetsgivare så som flexibla arbetsscheman, rättvis ersättning, betald ledighet, betalda dagar för volontärarbete och dagar för att ta hand om sig själv fysiskt och psykiskt, samt en hybrid arbetsplats.

Hur reagerar rekryterarna? För att uppfylla förväntningarna ökar de förmånerna (38%), erbjuder kompetensutveckling (36%) och främjar mångfald, jämlikhet och inkludering (25%) för att förbli konkurrenskraftiga vid rekrytering, samtidigt som de höjer lönerna (31%).

I en osäker ekonomisk värld kan kostnadseffektiva strategier vara att öka förmåner så som kompetensutveckling och flexibelt arbete.

Fokus på flexibilitet

I bakvattnet av den globala pandemin är flexibilitet fortfarande en viktig fråga för arbetsgivare och anställda. Vissa arbetsgivare driver på för en återgång till 8-5-arbetsveckan på kontoret, medan andra fortsätter att erbjuda sina anställda flexibla alternativ.

Flexibilitet ligger långt ner på kandidaternas prioriteringslista, men det beror sannolikt på att flexibilitet nu betraktas som en självklar del av rekryteringserbjudandet.

Att erbjuda flexibla arbetsformer är en viktig strategi för att behålla talanger för 49% av rekryterarna. 36% säger att de får en rekryteringsfördel av att ge talanger tillgång till flexibla arbetsalternativ jämfört med organisationer som inte gör det.

Flexibilitet är inte en trend, det är en realitet, och 30% säger att fyradagarsveckor är framtidens sätt att arbeta.

Det kan tyckas att fördelarna med flexibelt arbete främst upplevs av den anställde, men så är inte fallet. I vår undersökning säger 36% av rekryterarna att deras företag har bevisat att det har fungerat bra att ge medarbetarna flexibla arbetsscheman.

Flexibla arbetstider kan vara ett bra sätt att rekrytera och behålla talanger, men det passar bara vissa företag. 31% av rekryterarna säger att de roller de rekryterar till är av sådan karaktär att flexibelt arbete är omöjligt.

Optimering av rekryteringsprocessen

Vi kan se i vår undersökning att tekniken håller på att förändra talent acquisition-landskapet. De mest effektiva sätten att hitta talanger är verktyg för CV-sökningar (47%), sociala medier (33%) och partnernätverk (33%).

Artificiell intelligens är ett hett ämne i samhället, och rekryteringssektorn är inte annorlunda. Medan blygsamma 16% säger att de använder mer teknik som AI, upplever de som gör det flera fördelar.

En betydande andel (30%) säger att AI gör att de kan ägna mer tid åt de mänskliga aspekterna av rekryteringen. 28% säger att det kan hjälpa dem att skriva bättre arbetsbeskrivningar, och 25% säger att det har hjälpt dem i urvalsprocessen av kandidater.

Även om det är få som använder tekniken kommer vi sannolikt att få se AI bli allt viktigare i rekryteringsprocessen när organisationer lär sig hur de kan tillämpa det på ett effektivt sätt.

AI har en enorm potential, men dess tillämpning kommer sannolikt att ske som en del av en hybridstrategi som omfattar avancerade algoritmer tillsammans med mänsklig expertis. Detta bekräftas av resultaten från vår undersökning, där 72% av rekryterarna säger att den personliga intervjun är den mest inflytelserika delen av beslutsprocessen.

Investera i partnerskap

I en utmanande omvärld värdesätter rekryterare i alla sektorer insikter och expertis från partners för att hjälpa dem att identifiera och engagera kvalitetskandidater.

När budgetarna blir allt mer ansträngda väljer 25% att investera i rekryteringspartners. Det betyder inte att de skär ner på utgifterna utan 18% säger att de outsourcar mer till partners.

Rekryterare ser bortom den traditionella annonseringen på sina webbplatser och via jobbsajter. Att distribuera platsannonser på sociala medier och partnerplattformar är det mest effektiva sättet att nå talanger, säger 33% av rekryterarna.

Vår undersökning visar att oavsett var de ser en roll och på vilken plattform, vill kandidaterna ha en sömlös upplevelse från ansökan till intervju och anställning.

Framtidssäkra rekryteringen med en flexibel lösning

Vi kan inte förutspå framtiden – och det kan inte heller rekryterare göra. De arbetar i en oförutsägbar värld och utvecklar strategier för talanganskaffning som kan anpassas till förändrade omständigheter.

Partnerskap är avgörande, men rekryterare bör undvika att binda upp sig till långa kontrakt och istället behålla flexibiliteten i att när som helst ändra sin strategi och budget efter förändrade behov. Den ökande användningen av teknik och data innebär att rekryterare blir mer intelligenta i sin rekrytering och riktar in sin annonsering till en specifik målgrupp snarare än traditionell “spray and pray”-annonsering.

Teknik är ett stort samtalsämne för branschen och samhället i stort och rekryterare värdesätter förtroendet och den beprövade kapaciteten hos en erfaren partner som hjälper dem att navigera under utmanande omständigheter.

Vi förutspår att flexibilitet kommer att bli avgörande för att framtidssäkra din rekryteringsstrategi 2024.