Den största utmaningen för svenska rekryterare i år är att hitta kandidater med rätt kompetens. Men de håller på att ändra sitt tillvägagångssätt. För att nå talangerna – och slå konkurrenterna – anpassar rekryterarna sina strategier och antar kompetensbaserade strategier – med mer fokus på kärnkompetens och förmåga snarare än tidigare roller och yrkesmässiga prestationer.
Kompetensbaserad rekrytering undanröjer vissa hinder och uppmuntrar till ansökningar från en större och mer varierad pool av kandidater. Men mer betyder inte alltid bättre, och det finns en risk för ett överflöd av inkommande ansökningar. För att lyckas måste rekryterare, och de företag de arbetar för, justera förväntningarna och erbjuda utbildning och utveckling för att nyanställda ska nå upp till önskad standard.
Framgångsrik kompetensbaserad rekrytering är en kombination av starka processer och partnerskap för att säkerställa att varje ansökningsbedömning är snabb och rättvis. Kompetensbaserad rekrytering hjälper dig att ta itu med de utmaningar du står inför och få kontakt med rätt personer snabbare än någonsin.
Att implementera kompetensbaserad rekrytering
Vår undersökning Future of Work visade att 95% av rekryterarna införlivar någon form av kompetensbaserad rekrytering. Strategierna skiljer sig åt mellan olika organisationer – men alla fokuserar mer på att identifiera kandidater med de mjuka färdigheter och kärnkompetenser som medarbetarna behöver för att lyckas.
Kompetensbaserad rekrytering innebär mer än att bedöma ett CV eller en intervju, det handlar om att förstå om en anställd har förmågan att lyckas – vilket kan göras genom kompetensbedömningar.
Vi kan se att 35% av rekryterarna har använt kompetensbaserade test för att utvärdera kandidater i stället för att enbart förlita sig på CV och intervjuer – och de tror att denna siffra kommer att växa.
Rekryterarna efterfrågar kommunikationsförmåga (68%), förmåga och vilja att samarbeta (64%) och kritiskt tänkande (52%). Betydelsen av dessa färdigheter kan återspegla det ökande behovet av att kunna arbeta självständigt. Flexibilitet är också ett nyckelkrav för 47% av rekryterarna.
Med tanke på de kända utmaningarna med rekrytering idag är det inte förvånande att se att engagemang bland kandidaterna är viktigt för nästan hälften (43%) av de svenska rekryterarna.
De första stegen i kompetensbaserad rekrytering
Organisationer som överväger en kompetensbaserad rekrytering bör börja med att göra en grundlig bedömning av den aktuella rollen och ansvarsområdena. Vi kan se att 45% har ägnat tid åt att definiera vilka färdigheter som krävs för varje roll – men siffrorna bör vara högre.
En del av denna process är att rangordna kompetenserna i prioritetsordning. Det kan handla om viktiga färdigheter (både mjuka färdigheter och hårda), de som är användbara men inte särskilt viktiga, och de som är mer en del utav en önskelista.
I rekryteringsprocessen kan det bli tydligt att det inte finns tillräckligt många kvalificerade kandidater på marknaden – och då måste företagen anpassa sig. Till exempel erbjuder 36% av de svenska företagen nyanställda utbildning och utveckling när de börjar för att göra dem redo att prestera i sina roller.
Det är en liknande siffra som för dem som höjer förmåner och ersättningar och högre än för dem som höjer lönerna, men borde den vara ännu högre?
Att betala högre löner gynnar medarbetaren, men kompetensutveckling gynnar verksamheten. Kompetensutveckling är en investering i både individen och organisationen, där medarbetare med högre kompetens sannolikt är mer produktiva och mer benägna att stanna kvar där de känner sig uppskattade.
En övergång till kompetensbaserad rekrytering kan också bidra till att stärka den interna pipelinen och öppna upp nya möjligheter för befintlig personal. 26% av organisationerna uppmuntrar nuvarande anställda att söka extern utbildning för att förbättra sina färdigheter.
De mjuka och hårda färdigheter som krävs för att utföra de flesta roller – särskilt de som är involverade i teknik – förändras snabbt. Företagen måste se över sina kärnkompetenser för att säkerställa att annonser och utvärderingar fokuserar på att förse företaget med de kompetenser det behöver. Det är därför oroande att bara 15% av rekryterarna gör detta.
Effektivisera arbetet med hjälp av kompetensbaserad rekrytering
Företagen är i desperat behov av kompetens idag, men det tar i genomsnitt 1-3 månader att få in en ny person i en roll. Att minska denna tid är helt klart en prioritet, och 20% av rekryterarna vill minska den tid det tar att fylla öppna roller. Kandidaterna vill också korta ner tiden mellan ansökan och tillsättning. Nästan en tredjedel av kandidaterna (27%) berättade att de skulle lämna en process som innehöll för många, och för krångliga, moment.
Vi frågade rekryterarna vilka förbättringar de skulle vilja se i sina rekryteringsprocesser. 39% vill göra ansökningsprocessen enklare genom att korta ned antalet steg. Under själva processen anser 26% av rekryterarna att mer effektiva screeningfrågor skulle kunna kvalificera kandidaterna bättre.
Vår undersökning visade att 15% skulle föredra att automatisera en större del av processen. Anledningen? För att få AI att hantera transaktionsuppgifter, vilket skulle frigöra tid för dem att kunna spendera mer tid på att bygga mänskliga kontakter, sa 30% av de tillfrågade. Ironiskt nog kan alltså användandet av AI möjliggöra mer – inte mindre – mänsklig interaktion under rekryteringsprocessen.
Hantera överbelastning av ansökningar
Vår undersökning visade att 21% av rekryterarna kämpar med att hantera den nuvarande mängden ansökningar och 16% tycker att det är svårt att välja ut kandidater.
En kompetensbaserad rekryteringsstrategi ökar risken för överbelastning av ansökningar, eftersom annonserna kan tilltala en mycket bredare grupp. Vi kan redan se att 33% av rekryterarna anser att alltför många sökande inte är kvalificerade för det jobb de söker.
För att hantera risken för överbelastning av ansökningar använder rekryterare ny teknik, nya kanaler och etablerar nya partnerskap. 37% säger att de ökar användningen av sökverktyg för att nå kandidater. Vid sidan av e-post och samtal säger 15% att de använder möjligheten att skicka sms/meddelanden direkt till kandidater. Förutom att annonsera på karriärsidor distribuerar 15% av rekryterarna platsannonser på sociala medier och andra partnernätverk- antingen vid sidan av, eller i vissa fall istället för, annonsering på interna karriärsidor – för att öka synligheten och ansökningarna.
Vi kan se att fler rekryterare än någonsin använder ny teknik för att hjälpa dem att hantera rekryteringsprocessen. Vår undersökning Future of Work 2024 visade att AI hjälper 28% av rekryterarna att skriva bättre platsannonser. Det är en siffra som vi kommer att få se växa under de kommande åren, eftersom ny teknik gör det möjligt för organisationer att förändra hela processer – och de som är först och snabbast kommer att få en fördel.
Moderna rekryteringsprocesser skapar ett stort antal datapunkter, men bara 12% säger att de använder ATS-integrationer (Applicant Tracking System) för platsannonser, CV-databaser och ansökningsprocessen – vilket kan innebära att de går miste om möjligheter till optimering.
Kommer kompetensbaserad rekrytering att fungera för dig?
Även om någon form av kompetensbaserad rekrytering tillämpas av de flesta rekryterare, finns det skillnader och avvikelser. Vår undersökning visade att kompetensbaserad rekrytering är mycket mer populärt bland interna rekryterare jämfört med dem som arbetar på bemanningsföretag (45% mot 17%). Hela 75% av rekryterarna som arbetar på stora företag använder kompetensbaserad rekrytering, jämfört med 43% av dem som arbetar på mikroföretag.
Vad beror detta på? Vi kan inte säga det med säkerhet, men det är mer sannolikt att de interna teamen på stora organisationer har budgetarna på plats för att stödja övergången till kompetensbaserade rekryteringsstrategier. De kan ha etablerat partnerskap med organisationer som Monster som har kapacitet att stödja en kompetensbaserad rekryteringsprocess.
Företag av alla storlekar och inom alla sektorer kan dra nytta av att införa vissa delar av kompetensbaserad rekrytering. Genom att ta sig tid att reflektera över vilka färdigheter som behövs för att lyckas idag och imorgon kan man skapa bättre annonser, effektivare bedömningsprocesser och snabbare tillsättningar.
Att arbeta med en partner kan ge din kompetensbaserade rekrytering en extra skjuts. Monster erbjuder rekryterare för organisationer av alla storlekar och i alla sektorer tillgång till en rad verktyg pch lösningar för att koppla samman dem med de kompetenser de behöver.
Vi kan hjälpa dig att skriva platsannonser som når ut till kandidaterna och uppmuntrar dem att ansöka. Arbeta med oss och du får tillgång till ett stort nätverk av partners som ger dina platsannonser viktig synlighet – så att de ses av rätt personer vid rätt tidpunkt.