Hantera kandidaternas förväntningar: Så här skapar du ett attraktivt och inkluderande erbjudande

Att attrahera och behålla topptalanger på en konkurrensutsatt arbetsmarknad är en av de största utmaningarna för svenska rekryterare. Kompetensbristen som påverkar flera sektorer innebär att  rekryterare måste svara genom att bygga ett attraktivt och inkluderande erbjudande med bred dragningskraft.

Vår undersökning Future of Work 2024 visade att kandidater prioriterar löneökningar – men de vill ha mer än det. Arbetssökande vill också ha fler förmåner, t.ex. flexibla arbetsscheman, betald ledighet, möjligheter till volontärarbete och egenvårdsdagar.

Det är viktigt att platsannonser syns, så rekryterare använder sig alltmer av teknik och nära samarbeten med pålitliga partners för att marknadsföra prioriterade positioner.

I den här artikeln undersöker vi hur rekryterare kan använda insikterna från vår undersökning för att förbättra sina rekryteringserbjudanden och engagera kandidater med den kompetens de behöver.

Kandidaternas förväntningar år 2024

I slutet av 2023 genomförde Monster en undersökning med över 500 anställda för att förstå deras nuvarande uppfattning om arbetsplatsen och deras förhoppningar inför framtiden. En löneökning är fortfarande en prioritet för anställda – främst drivet av inflation och ökade levnadskostnader – men vi kan också se en växande önskan om mer flexibilitet och en bättre balans mellan arbete och privatliv.

De mest attraktiva arbetsförmånerna för kandidater år 2024 är:

  1. Löneökning – 39%.
  2. En 4-dagars arbetsvecka utan lönesänkning – 21%
  3. Bättre balans mellan arbete och fritid – 15%.
  4. Ökad flexibilitet med möjlighet till distansarbete – 10%.

När vi frågade rekryterarna vilka förmåner de anser vara mest attraktiva för kandidaterna hade de en annan syn på saken. De tillfrågade ansåg att ökade hälso- och sjukvårdsförmåner (53%), jämställda löner (39%) och förbättringar i arbetet med mångfald, jämlikhet och inkludering (33%) är sätt att locka talanger.

Kandidaternas krav på högre löner sätter press på slutresultatet för 38% av de svenska företagen. 26% av de rekryterare vi talade med uppgav att högre löner till kandidater tvingar dem att anställa färre personer.

Att öka de rätta förmånerna kommer sannolikt att vara en prioritet för rekryterare, eftersom budgetrestriktioner kan begränsa lönerna. För att behålla konkurrenskraften erbjuder de kompetensutveckling (36%) och främjar mängfald, jämlikhet och inkludering (25%) samt ökar på de befintliga förmånerna (38%).

Mycket tyder på att kandidater vill arbeta för organisationer med progressiva värderingar och en positiv kultur – och förmåner som matchar dessa. Vår undersökning visade till exempel att 34% av kandidaterna inte skulle söka sig till ett företag om det inte hade en tydlig policy för mångfald, jämlikhet och inkludering.

Fokus på flexibilitet

Rekryterarna säger att flexibilitet fortfarande har hög prioritet hos kandidaterna. 31% av rekryterarna säger att kandidaterna förväntar sig mer flexibilitet när de arbetar jämfört med förra året.

Övergången från 5-dagars arbetsvecka på plats går allt snabbare, och färre än hälften (48%) av kandidaterna arbetar fem dagar på kontoret.

Svenska rekryterare är mer benägna än sina motsvarigheter i EU att se värdet av att erbjuda flexibla arbetsalternativ. Flexibilitet hjälper rekryterare att behålla talanger (49% jämfört med 39%).

Trots krav från vissa företag på en återgång till kontoret är framtiden mer – inte mindre – flexibel. Vår undersökning visar att en viss grad av flexibilitet är avgörande, och 27% av rekryterarna säger att de måste erbjuda flexibla arbetsscheman som svar på kandidaternas krav. Svaren är dock positiva, 29% säger att flexibelt arbete sparar pengar och 28% tror att hybridscheman är framtidens sätt att arbeta.

Förbättra kandidatupplevelsen

Kandidater vill kunna navigera snabbt genom ansökningsprocessen, visar vår kandidatundersökning. Dålig kommunikation (45%), tidskrävande uppgifter (32%) och alltför långa rekryteringsprocesser (23%) är några av de vanligaste anledningarna till att kandidater hoppar av rekryteringsprocesser.

Det är uppmuntrande att se att rekryterare är medvetna om de utmaningar som en utdragen ansökningsprocess innebär och att de fokuserar på att ta itu med dem. 53% säger att de vill ha en enklare ansökningsprocess för kandidater, och många arbetar med partners som kan förenkla och effektivisera processen.

Vår undersökning visar att rekryterare ändrar hur de bedömer kandidater för att hantera kompetensbristen och den ökade konkurrensen om kandidater. 55% säger att de fokuserar mer på en kandidats kompetens än på deras examen eller erfarenhetsnivå.

En fjärdedel (25%) säkerställer att de inkluderar lön och företagsförmåner i arbetsbeskrivningen – som annars är en vanlig fråga och frustration för kandidater.

Efter att ha granskat svaren från både kandidater och rekryterare anser vi att en förbättring av förhandsgranskningen skulle kunna minska tidsåtgången och ansträngningarna för båda parter. Vår undersökning visade att 52% skulle vilja införa mer effektiva screeningfrågor för att bättre kvalificera kandidater.

Att arbeta med en rekryteringspartner

Rekryterare kämpar ständigt för att deras annonser ska förbli relevanta och hela 37% av rekryterarna experimenterar med att använda AI för att effektivisera och automatisera rekryteringsprocessen.

Även om verktyg som AI kan hjälpa rekryterare i screeningprocessen genom att filtrera ansökningar för att identifiera personer med den kompetens de behöver är det viktigt att rekryterare inte förlorar den personliga kontakten. Vår kandidatundersökning visade att 47% av kandidaterna sa att en rekryterares attityd och beteende kunde få dem att dra sig ur en process.

För att hjälpa dem att engagera talanger investerar svenska rekryterare i att utveckla relationer med partners som förstår marknaden och kan hjälpa dem att bygga ett kandidaterbjudande som ger genklang på marknaden. Partners kan ge rekryterare tillgång till en stor pool av kandidater som aktivt söker efter nya roller.

Vi kan se en ökad oro för kandidaternas datasäkerhet. Arbetssökande är mycket mer benägna (69% jämfört med 55%) att skapa konton och dela sina uppgifter med en tredjepartsleverantör än direkt med det rekryterande företaget.

Betrodda partners kan också utföra många tidskrävande processer, inklusive att formatera annonser, publicera dem och utföra förhandsgranskningar, vilket annars kan vara ett område som frustrerar rekryterare.

Skapa ett övertygande erbjudande till kandidaterna

Vi måste vara realistiska. Rekryterarna kanske inte kan matcha lönekraven eller erbjuda total flexibilitet när det kommer till arbetstider och arbetsplats, men de måste visa att de är villiga att anpassa sig.

Men hur? Genom att skapa ett övertygande erbjudande som återspeglar kandidaternas föränderliga prioriteringar.

Du är inte ensam. Att introducera nya verktyg och tekniker – och ta hjälp av erfarna rekryteringspartners som Monster – kan hjälpa dig att få kontakt med kandidater och ta fram ett erbjudande som är attraktivt för marknaden. När du väl har fångat uppmärksamheten måste du effektivisera rekryteringsprocessen, minska antalet steg och göra allt du kan för att förkorta tiden till anställning. Därmed kan du säkerställa att din organisation har tillgång till den kompetens den behöver för att nå framgång.