Om några år kommer Generation Z att utgöra en stor del av arbetskraften på den svenska arbetsmarknaden. Förmågan hos arbetsgivare att attrahera och behålla talanger från den yngre generationen blir allt viktigare när företag nu ska säkra sin framtida kompetensförsörjning.
Vilka utmaningar ställs man som arbetsgivare inför i rekryteringen av personer från Generation Z? Hur når man fram till den yngre generationen och fångar deras intresse? Vad förväntar de sig av sina framtida arbetsgivare och var söker de efter karriärmöjligheter? De här frågorna har vi på Monster tittat på för att kunna hjälpa arbetsgivare att attrahera unga talanger.
Nya spelregler på arbetsmarknaden när Generation Z gör intåg
Arbetsmarknaden har förändrats mycket de senaste åren samtidigt som den senaste generationen på arbetsmarknaden har gjort intåg. Den snabba utvecklingen inom informationsteknologi och samhällsförändringar bland annat till följd av pandemin, har präglat Generation Z:s inställning till arbetslivet.
Generation Z kommer att utgöra morgondagens arbetskraft och för att lyckas locka nya talanger behöver du som arbetsgivare tänka nytt och möta den yngre generationens förväntningar.
Ökad konkurrens om talangerna
Kompetensförsörjning är en stor utmaning för många företag idag. De kommande åren och fram till 2030 kommer vi att se stora pensionsavgångar och många jobb ska tillsättas. I Monsters arbetsgivarundersökning Future of Work framgår att 70% av arbetsgivarna ser en utmaning i att hitta kandidater med rätt kompetens i framtida rekryteringar. Undersökningen visar att 45% av arbetsgivarna förväntar sig en ökad konkurrens om talangerna.
De tre största utmaningarna som arbetsgivare upplever med att rekrytera personal är att
- söka fram kvalitetskandidater (50%)
- effektivt matcha kandidater till den specifika rollen (41%)
- bedöma och ta fram kandidater till intervju (33%).
För att inte gå miste om fantastiska talanger behöver du som arbetsgivare ha en förståelse för vad Generation Z har för krav och förväntningar, deras engagemang i sociala frågor och deras önskemål om ett flexibelt och mobilt arbetsliv. Vi börjar med en snabb inblick i Generation Z. Vilka är de egentligen?
Generation Z – den digitala generationen
Generation Z är födda mellan 1997 och 2009. De har vuxit upp med mobiltelefonen i handen och har aldrig upplevt tiden före internet. Den snabba teknologiska utvecklingen under deras uppväxt har gjort att de rör sig vant i den digitala världen.
Med den konstanta uppkopplingen mot internet är de hela tiden utsatta för ett snabbt informationsflöde och att vara närvarande på sociala medier tillhör vardagen för de flesta. Kanske är det till följd av den stora plats som internet och sociala medier tar i unga människors liv som de i det verkliga livet värdesätter autenticitet. Äkthet värderas högt av personer från den yngre generationen och de genomskådar lätt ytlighet och falskhet. De vill ha en enkel och öppen kommunikation där brister och svårigheter inte döljs.
Personer från Generation Z har ofta ett stort samhällsintresse. De har vuxit upp under en tid med världspolitisk oro och med en pandemi. Generationen består av individer med en stor etnisk mångfald till följd av ökad migration, vilket har lett till en större acceptans för olikheter.
Bli en attraktiv arbetsgivare för Generation Z
Vi ser en växande konkurrens om talangfull arbetskraft och Generation Z:s särskilda krav och förväntningar på framtida arbetsgivare gör att det blir allt svårare att hitta rätt kandidater. Utifrån insikterna om de utmaningar som väntar arbetsgivare inför kommande rekryteringar vill vi lyfta fram några viktiga punkter:
- Employer branding.
- Skapa en strategisk innehållsplan i lämpliga digitala kanaler.
- Vikten av en smidig rekryteringsprocess.
Employer branding
Vad gör er organisation för att bygga ett starkt employer brand (arbetsgivarvarumärke)? När arbetsmarknaden förändras och konkurrensen om talangerna hårdnar är det viktigare än någonsin att tydliggöra organisationens employer brand och kommunicera företagets vision, kultur och värderingar till både kandidater och anställda.
Vad för företagskultur och employer brand ska ni utveckla för att kunna attrahera den yngre generationen? Två områden som Generation Z värderar högt är socialt engagemang samt flexibla arbetsvillkor om tid och plats.
Sociala frågor: inkludering, mångfald och jämlikhet
Den unga Generationen Z har tydliga värderingar när det kommer till sociala frågor och de vill gärna se att ett företags sociala ansvar återspeglas i företagets verksamhet. De efterfrågar en företagskultur som präglas av inkludering, mångfald och jämlikhet. En av fyra arbetsgivare uppger att de planerar att öka sina initiativ för dessa frågor eftersom de upplever att kandidater tycker att frågorna är viktiga.
Många i Generation Z vill att företaget de jobbar för delar deras egna värderingar. De frågor som den unga generationen värderar högst när det gäller inkludering är
- jämlikhet i form av lika lön mellan könen (50%)
- en mångfald bland de anställda (49%)
- möjlighet till kompetensutveckling (34%).
Flexibel arbetstid och -plats
Efter pandemin är möjligheten att få jobba flexibelt något som prioriteras högt när den yngre generationen söker efter en arbetsgivare. Att vara på kontoret 5 dagar i veckan, klockan 8-17, är för många av dem inte särskilt lockande. I vår arbetsgivarundersökning Future of work uttrycker många rekryterande företag en oro för att inte hitta kandidater som vill arbeta på plats på kontoret.
Samtidigt visar vår undersökning om Generation Z att endast 15% vill arbeta helt på distans, något som kanske kan förklaras av att unga personer värdesätter den sociala gemenskap som en arbetsplats innebär. I undersökningen framkom också att över 60% av Generation Z tycker att det är viktigt med flexibla arbetstider. En hybridmodell med arbetstid både på kontoret och på distans, med möjlighet till flexibla arbetstider, kan därför vara en vinnande strategi för att attrahera unga talanger.
Skapa en strategisk innehållsplan i lämpliga digitala kanaler
Att synas i digitala kanaler är idag en självklarhet, men var selektiv och välj de kanaler där ni når rätt målgrupp. Var i den digitala sfären befinner sig den yngre generationen och på vilka sätt söker de efter nya jobbmöjligheter?
En webbplats är företagets ansikte mot omvärlden. I vår undersökning framkom att så stor del som 58% av Generation Z söker efter information om en potentiell arbetsgivare på företagets hemsida. En bra strategi är därför att använda hemsidan för att kommunicera organisationens employer brand och lyfta fram de delar av er företagskultur som går i linje med den unga generationens värderingar.
Att söka på Google, på sociala medier och på olika jobbsajter är också populära sätt, både för att hitta information om företag och för att söka efter jobbmöjligheter. Bland sociala medier är Facebook, Instagram och Youtube de kanaler som Generation Z använder mest, enligt vår undersökning.
Några exempel på var unga från Generation Z söker efter jobbmöjligheter är
- jobbsajter (55%)
- arbetsgivares hemsidor (49%)
- googlar på jobbtitlar (36%)
- sociala medier (33%).
En genomtänkt innehållsstrategi för er webbplats och era sociala medier ger en konsekvent närvaro. Företagets hemsida behöver ses över och uppdateras ofta. Att lyfta fram aktuell information och ta bort information som inte längre är relevant ger en bra användarupplevelse.
Det är viktigt att endast vara närvarande i kanaler där man har kapacitet att aktivt producera kvalitativt innehåll och att ha en kommunikation med följare och besökare. Skapa en innehållsplan för att regelbundet publicera inlägg i sociala medier, med rätt tonalitet för er målgrupp.
Sökoptimera allt innehåll för att i största möjliga mån synas i sökmotorernas visningar. Det ger bra förutsättningar för ökad trafik och för att nå fler potentiella framtida medarbetare.
En smidig ansökningsprocess
Generation Z är vana vid ett snabbt informations- och kommunikationsflöde och det är värt att satsa på en ansökningsprocess som är enkel och tidseffektiv för att inte tappa kvalitetskandidater under rekryteringen. Risken finns att kandidater hoppar av en ansökningsprocess om den är för krånglig eller tidskrävande.
I vår undersökning framkom att 4 av 10 i Generation Z någon gång har hoppat av en ansökningsprocess eftersom det har tagit för lång tid att fullfölja alla stegen. Gör processen så enkel som möjligt för kandidaterna för att minimera bortfallet och risken att ni missar de rätta talangerna. Använd en smidig och effektiv modell för att söka fram, bedöma och matcha kandidater till era tjänster.
Fånga Generation Z:s uppmärksamhet i kommande rekryteringar
Varje generation har sina utmärkande särdrag som avspeglar den tid då de växte upp. Den på många sätt speciella tiden vi nu lever i har format den yngre generationen och satt upp nya spelregler på arbetsmarknaden som arbetsgivare har att förhålla sig till.
Er förmåga att attrahera, rekrytera och behålla medarbetare med den rätta kompetensen är avgörande för att organisationen ska nå framgång och uppsatta mål. Sammanfattningsvis, för att lyckas i konkurrensen om rätt kandidater bör ni tänka på att
- kommunicera företagets employer brand på ett enkelt och ärligt sätt. Beskriv er vision, företagskultur och era värderingar
- skapa en företagskultur som bygger på inkludering, mångfald och jämlikhet bland de anställda
- ha en genomtänkt närvaro i väl utvalda digitala kanaler och publicera regelbundet innehåll enligt en strategisk innehållsplan. Sökmotoroptimera allt innehåll för att unga talanger ska kunna hitta er när de söker efter jobb eller information
- ge de anställda möjligheten till ett flexibelt arbetsliv, med arbete både på kontoret och hemifrån och med flexibla arbetstider
- ha kandidatvänliga ansökningsprocesser som är tidseffektiva och inte för krångliga.
Dagens snabba informationsflödet gör att unga talanger från Generation Z och deras uppmärksamhet behöver fångas upp i en enkel och effektiv rekryteringsmodell med en öppen kommunikation om vad just er organisation kan erbjuda för att möta deras förväntningar på arbetslivet.