Monster+

Söktips

Är du redo att ta din sökning till nästa nivå? Kolla in följande tips för att göra en effektiv sökning varje gång.

Tips #1: Känn till alla tillgängliga sökalternativ

Du kan inkludera fler sökalternativ och ändra sökinställningar till höger under sökrutan. Klicka på Fler sökalternativ för att se ytterligare 11 sökfilter.

Tillgängliga sökkriterier:

  • Kandidater villiga att flytta
  • Arbetstillstånd
  • Beskrivning av senaste jobb
  • Senaste arbetsgivare
  • Skola
  • Län
  • Jobbtyp
  • Språkkunskaper
  • Önskad kandidatlön
  • Uppladdat CV
  • Lägsta utbildning

Tips #2: Använd Boolesk logik

Boolesk logik är en serie av kommandon och operatorer som vi använder för att kombinera sökord så att de förvandlas till meningsfulla fraser för våra sökmotorer. Istället för att söka på enbart ett sökord kan du göra en bred sökning, ställa krav och/eller exkludera sökord – i en och samma söksträng.

Lär dig söka med Boolesk logik (artikel)

Tips #3: Hitta relevanta sökord för din sökning

När du börjar söka efter en profil du aldrig har rekryterat tidigare kan det vara bra att hitta en “modellkandidat” som hjälper dig att utveckla dina sökkriterier. Börja att söka brett i hela landet för att hitta de färdigheter/sökord du vill se i en kandidats CV. Ange därför bara titel och en färdighet och klicka sedan på sök.

  1. När du har hittat en kvalificerad kandidat, skanna igenom CV:t efter färdigheter/nyckelord som är viktiga för rollen.
  2. För att inkludera dem i dina sökkriterier klicka på plusikonen bredvid Sökord och uppdatera i befintlig sökordsbox. Om du inte använder Boolesk logik kan du lägga till ytterligare sökrutor där logiken blir OCH mellan boxarna.
  3. Lägg till önskad placering via postnummer eller län
  4. När du har ändrat dina sökkriterier klicka på Uppdatera för att uppdatera sökresultatet.

Ha full koll på dina sökkriterier:

  • Uppdatera alltid din sökning efter varje ändring för att se resultatet. Om du lägger till ett sökord som sällan används av kandidater kan du snabbt identifiera det och ändra innan du fortsätter att förfina din sökning.

Tips #4: Använd en bred titel

Kandidater kan använda många olika titlar för samma roll. Sök därför brett och använd branschtermer. Om du till exempel letar efter en Software Project Manager sök på “Project Manager” AND “Software” istället för “Software Project Manager”.

Sökresultatet sorteras efter relevans. De CV:n som innehåller flest upprepningar av de sökord du använt kommer ligga högst upp i listan.

Fler tips för titelsökning:

    • Titlar bör följa industristandard. Undvik interna titlar.
    • Sök efter en titel som kandidater skulle använda i sitt CV.
    • Testa många olika titlar och se vilken som ger relevanta kandidater.

Tips #5: Sök efter färdigheter istället för titel

Om det finns många olika titlar för samma tjänst kan det kännas överväldigande att skriva in alla i en söksträng. Eller kanske rekryterar du för en junior roll och tycker det är mer relevant att se färdigheter än tidigare titlar.

T.ex. inom IT-sektorn när du söker efter en programmeringsingenjör kanske vikten inte ligger på deras tidigare titlar utan på specifika programmeringsspråk som Java eller C#, eller ramverk som AngularJs.

Inom kundtjänst där det finns många titlar kan du fokusera på relevant kompetens eller kunskaper om processer.

Andra söktips:

    • Söker du efter språkfärdigheter? Testa ‘språk NÄRA färdighetsnivå’
    • Undvik icke-tekniska egenskaper eftersom de inte används lika flitigt i CV:n.

Tips #6: Sök efter alla CV:n först

Sökresultatet kommer automatiskt att visa alla CV:n (upp till 36 månader) då det är rekommenderat att börja med alla kandidater och sedan skala ner. Här är två anledningar till varför du ska kolla på alla CV:n:

  • Den perfekta kandidaten kan för närvarande vara anställd, inte aktivt sökande, men öppen för ett tilltalande erbjudande.
  • Med en låg arbetslöshet kan potentiella kandidater vara i ett mer “passivt” tillstånd. Även om deras CV inte har uppdaterats kan de vara öppna för nya utmaningar.
  • Att kontakta kandidater som inte har uppdaterat sitt CV nyligen kräver ett övertygande meddelande. Sälj in rollen. Du kan bli positivt överraskad av hur många svar du får.

Tips #7: Förfina ditt resultat

Vi rekommenderar att förfina din sökning med fler sökkriterier tills resultatet ligger på max 100-200 kandidater. Då vet du att kandidaterna som du kontaktar uppfyller dina krav.

Tips #8: Aktivera mejlbevakning

Om du vill få mejl så snart en ny kandidat som matchar sökningen läggs till i databasen klicka på Aktivera mejlbevakning längst ner under sökkriterierna.

Du kan ställa in frekvens för bevakningen under Inställningar i menyn till vänster.

Bonus tips: Se alla dina sökningar

Alla sökningar du utför kommer att finnas tillgängliga i översiktspanelen under Sparade sökningar.

  1. Under sökboxen hittar du Sparade sökningar. Detta är en översikt på utförda sökningar.
  2. Klicka på namnet för att se sökresultatet, granska kandidater eller justera kriterier och inställningar.
  3. Om du har aktiverat mejlbevakning på en sökning kommer du att se en ringklocka i övre högra hörnet.
  4. Om en kampanj är aktiverad på din sökning kommer du att kunna se en översikt på din statistik här. Klicka på ikonen för att se antalet skickade meddelanden, visningar och klick. Klicka på ikonen igen för att dölja statistiken.
  5. Klicka på ikonen längst till vänster om du vill klona din sökning och ange sedan ett namn för den nya sökningen (observera att endast dina sökkriterier kommer att kopieras. T.ex. kampanjer och favoriter behöver ställas in på nytt). Du har också möjligheten att arkivera din sökning om du inte behöver den just nu. Om du har arkiverat en sökning hittar du den under fliken Arkiverade sökningar, du kan av-arkivera vid behov. Om du vill ta bort en sökning kan du klicka på papperskorgsikonen. Sökningar med kampanjer kan inte raderas.
  • Tips! Du kan hantera flera sökningar åt gången genom att klicka på ikonen bredvid bulkåtgärder. Du kan arkivera eller radera samtliga eller utvalda sökningar.