Monster+

3 tips för ett bra kampanjmeddelande

Med en mejlkampanj kan du snabbt och enkelt nå ut till många kandidater. Men tänk på att det är viktigt med ett attraktivt meddelande för att fånga intresse och få kandidaterna att ta nästa steg. Med våra tre tips nedan kan du läsa hur du får ut det mesta av kampanjen och undviker att kandidater förbiser ditt meddelande.

Varför du ska bry dig om engagemang:

  • Bättre ämnesrader = Fler öppningar
  • Fler öppningar = Fler personer som läser ditt meddelande
  • Bättre meddelanden = Fler personer som svarar dig
  • Fler personer som svarar = Större chans att hitta rätt person
  • Hitta personen du söker = Skicka färre meddelanden, spara mer tid, få bättre matchningar

Tips 1: Börja med en lockande ämnesrad

Målet med ämnesraden är att nå en målgrupp som bokstavligen bombarderas med mejlreklam och övertyga dem att öppna ditt mejl. Ämnesrader längre än 50 tecken kommer sannolikt att bli avklippta, särskilt på mobiler.

Vaga beskrivningar kommer inte att öka din chans att stå ut i en full mejlbox. De mest effektiva ämnesraderna berättar vad som finns i mejlet utan att överdriva.

Olika ämnesrader lockar olika kandidater. Med uppföljningsmeddelanden kan du använda olika ämnesrader för att attrahera så många kandidater som möjligt.

  • Använd: Vi söker Säljare till Stockholm

  • Använd inte: Vill du tjäna pengar?! Svara nu och var först!!! Öppna mejlet för mer information!

Tips 2: Skriv ett effektivt mejl

Ditt meddelande ska informera om de viktigaste delarna av tjänsten och ert företag. Du vill att kandidaterna ska ansöka till tjänsten. Ämnesraden har väckt intresse, men det är ett attraktivt meddelande som avgör. Meddelandet ska innehålla nödvändig information om tjänsten samt varför en kandidat ska klicka sig vidare. Tänk på målgruppen du vill nå ut till, vad är intressant och lockande för dem? Placering, förmåner, lön, etc?

Skriv inte in hela arbetsbeskrivningen. Håll det kort men intressant nog för kandidaterna att klicka sig vidare för mer information. Detta gäller också företagsbeskrivningen, inkludera en länk till er hemsida, men en hel bakgrundshistoria om företaget är inte nödvändigt i detta steg.

Använd nedan lista för att kontrollera att ditt meddelande är rätt, även för mobilanvändare:

  • Ange tjänsten i ämnesraden
  • Justera texten till vänster för att göra det lättare att läsa på mobilen
  • Inkludera en kort inledande text om tjänsten och en kort företagsbeskrivning
  • Gör det enkelt att ansöka genom att lägga in länkar i meddelandet
  • Meddelandetexten bör vara kort och övertygande när du beskriver tjänsten
  • Avsluta med en tydlig uppmaning till ansökan

Tips 3: Undvik spamfilter

Detta tips gäller främst för ämnesraden, men även för hela meddelandet. Undvik användning av specialtecken (!@#$%^&) som kan trigga spamfilters. När ett spamfilter stoppar ett meddelande finns risken att kandidaten aldrig kommer att se mejlet.

Använd nedan lista för att undvika att ditt meddelande hamnar i skräpposten:

  • Omnämnande av pengar ger intrycket av ”bli rik snabbt”-mejl.
  • Undvik fraser som är för bra för att vara sanna, ”en gång i livet” och ”innovativt genombrott”
  • Användning av enbart versaler eller flera utropstecken!!!
  • Påståenden om att det är brådskande, exempelvis “Sista chansen att söka!”
  • Dålig formatering tenderar att vara ett tecken på att mejlet kommer från en osäker avsändare (flera textstorlekar eller färger etc.)

Exempel på kampanjmeddelanden

Exempel #1:
Ämnesrad: Vi letar efter en (titel) till vårt kontor i (placering)

Hej [förnamn],

(Företagsnamn) letar just nu efter en (titel) till vårt kontor i (placering). Låter detta intressant för dig?

Som (titel) på (företagsnamn) kommer du att rapportera direkt till (ansvarig chef) och ansvara för (lägg in en kort beskrivning om tjänsten och ansvarsområden).

Du kan läsa mer och ansöka via länken nedan:
(Länk till platsannons på Monster eller er karriärsida)

Är det dig vi söker? Ansök så snart som möjligt, intervjuer sker löpande.

Med vänliga hälsningar,
[mitt-förnamn] [mitt-efternamn]
(företagsnamn)

Exempel #2:
Ämnesrad: Jobbtips! (Titel) sökes till vårt nya kontor i [placering]

Hej [förnamn],

Vi letar just nu efter en (titel) och baserat på dina färdigheter inom (ange färdigheter du använt i din sökning) kan du kanske vara intresserad av denna roll. Du kommer att vara placerad på vårt kontor i (placering).

Som (titel) på (företagsnamn) kommer du att ansvara för (lägg in en kort beskrivning om tjänsten och ansvarsområden).

Du kan läsa mer och ansöka här: (länk till platsannons på Monster eller er karriärsida)

Med vänliga hälsningar,
[mitt-förnamn] [mitt-efternamn]
(företagsnamn)