Monster

Monster platsannonser FAQ

Vill du lära dig hur du skapar och hanterar platsannonser? Kolla in våra hjälpartiklar som visar dig hur du kan publicera, ändra, ompublicera och skriva effektfulla annonsbeskrivningar. Välj en kategori nedan och ta del av våra bästa tips.

Publicera en platsannons

Monster fokuserar på att förbättra kandidat-och arbetsgivareupplevelsen och leverera bättre resultat. I samband med detta har vi tagit bort dessa funktioner. Detta innebär också att publiceringsprocessen kortas ner också.

Med Monster kan du snabbt publicera en platsannons! Du kan komma igång med en ny annonspublicering genom att klicka på Platsannonsera i menyraden. I verktyget kan du se röda asterisker som indikerar fält som är obligatoriska att fylla i. Vi rekommenderar att fylla i så många fält som möjligt för att maximera din synlighet och rankning i sökresultatet. För att se processen steg för steg kan du kolla på denna video eller läsa denna artikel 

Läs även vår artikel Tips och råd om du vill få tips på hur du kan boosta resultatet på dina annonser och attrahera rätt kandidater. 

Om du har en tjänst som du vill publicera i flera städer eller län behöver du skapa en ny annons per placering. Du kan enkelt spara annonsen i HR-biblioteket när du är på sida ett i publiceringsverktyget, skrolla längst ner och kryssa i boxen för att spara. Om du sparar annonsen i HR-biblioteket sparas all jobbinformation och du kan återanvända informationen för liknande tjänster.

Monsterkunder kunde tidigare publicera en annons i flera län på en gång (där en kredit per län drogs), men för att hjälpa dig att få ännu bättre annonsresultat har vi tagit bort denna möjlighet.

Absolut! När du jobbar i publiceringsverktyget kan du spara annonsen som utkast och fortsätta vid ett senare tillfälle. Klicka på Spara till senare längst ner på sidan och utkastet kommer att sparas under Mina platsannonser på ditt konto. 

Nej! För tillfället går det inte att lägga in en video i arbetsbeskrivningen. Om du har köpt en brandad annonsmall kan du lägga in 1-3 videor som visas på alla dina annonser.  

Ja, det kan du! Även om vi rekommenderar att inkludera företagsnamnet för bästa resultat har du möjligheten att hålla företagsnamnet konfidentiellt. Kryssa i boxen Låt företagets namn vara konfidentiellt under sektionen Företags information i publiceringsverktyget.  

Monster erbjuder två olika ansökningsmetoder:  

  1. Ansökan standard är den rekommenderade ansökningsmetoden för dina Monsterannonser. Kandidater kan snabbt och enkelt ansöka via sina Monsterkonton. Ansökningar kommer skickas till angiven mejladress samt sparas på ditt Monsterkonto. 
  2. Om du använder ett externt ansökningsverktyg kan du ange en URL till sidan du vill att kandidater vidarebefordras till. 

 Läs vår artikel Ansökningsmetoder för att lära dig mer.  

Monster rekommenderar Ansökan standard. För att:

  • Du kan enkelt undvika spam då mejladressen inte behöver synas i annonstexten. Kandidater måste ha eller skapa ett Monsterkonto för att ansöka, vilket motverkar bots/spamrobotar.
  • Du kan enkelt hantera dina ansökningar i ditt Monsterkonto.
  • Ansökningarna görs externt och kommer inte sparas på ditt Monsterkonto.
  • Monster kan enbart ge statistik på hur många som har klickat på ansökningsknappen, inte hur många som har slutfört sin ansökan.
  • Vidarebefordran till en extern sida kan få kandidaten att inte slutföra sin ansökan (t.ex. måste skapa nytt konto, många detaljer att fylla i)

Detta är en snabbansökan från Monster-appen. Ansökningsprocessen ska vara enkel och snabb via mobilen, därför behöver kandidater bara fylla i nedan obligatoriska fält:

  • Namn
  • Mejladress
  • Utbildningsnivå
  • Senaste arbetsgivare

Eftersom många kandidater inte har sparat sitt CV på mobilen har ansökningsprocessen förenklats för att underlätta kontakten med arbetsgivare. Med ovan uppgifter har du som arbetsgivare/rekryterare möjligheten att kontakta kandidaterna och be dem att skicka över dokument för att slutföra ansökan.

Kandidater söker på allt ifrån jobbtitlar, färdigheter och andra relevanta sökord tillsammans med en placering. Om din annons anses relevant i sökningen kommer den att dyka upp i sökresultatet. Det är många faktorer som spelar in för att din annons ska rankas högt. Lär dig mer om annonsoptimering och förbättra din rankning i sökresultatet med hjälp av vår artikel Tips och råd. 

Om du blir ombedd att betala igen eller använda fler förbetalda annonspaket betyder det oftast att du har lagt till fler extrafunktioner eller att du har klickat i att ompublicera annonsen. Om du bara vill redigera annonsbeskrivningen gå till sida två av publiceringsverktyget och radera extrafunktioner eller avbryt ompublicering.  

Det är möjligt att du hittar annonser på andra plattformar, till exempel Monster, än den du aktivt publicerat annonser på. Aggregerade annonser länkar tillbaka till originalkällan och har en lägre rankning i sökresultatet än betalda Monsterprodukter. Även om annonsen har en lägre rankning är den effektiv för att öka trafik, unika besökare och ansökningar – och det är helt gratis. 

Lär dig mer om Aggregerade platsannonser på Monster. 

Du kan sammanfatta tjänsten och förklara varför detta är en intressant tjänst som kandidaterna inte vill missa. Beskriv arbetsuppgifterna för tjänsten, önskade kvalifikationer och vilka färdigheter som behövs. Du kan också beskriva ditt företag för att ge kandidaterna en inblick i ditt företags kultur och förklara varför de kommer tycka om att jobba där.   

Läs vår artikel Bra arbetsbeskrivning för att lära dig mer. 

Mer än hälften av ansökningarna på Monster kommer från mobiler. Följ nedan tips för att försäkra dig om att kandidater enkelt kan granska och ansöka till dina annonser. Läs hela artikeln här 

  1. Det första stycket är det viktigaste: fånga kandidatens uppmärksamhet och locka dem att läsa vidare. 
  2. Använd underrubriker: arbetsuppgifter, kvalifikationer, förmåner och fördelar. 
  3. Gör det lätt att snabbt skanna igenom annonsen med hjälp av punktlistor. 
  4. Använd samma struktur på alla annonser. 
  5. Granska den aktiva annonsen i din mobiltelefon och förbättra vid behov. 

Se även till att välja den bästa möjliga ansökningsmetoden för din annons som även funkar för de som ansöker via mobilen. 

Avvisar dina jobbannonser oavsiktligt de perfekta kandidaterna? Du kanske blir förvånad över att läsa hur vissa ord och fraser kan marginalisera och exkludera en betydande del av din kandidatpool. Det är mycket som står på spel när du bygger ditt team. Som ansvarig för anställningsprocessen är det upp till rekryterare att främja en rättvis, inkluderande och fördomsfri process från början. 

  1. Undvik fördomar relaterade till etniskt eller nationellt ursprung och religion 
  2. Undvik könsfördomar 
  3. Var försiktig med kvalifikationer 
  4. Locka erfarna kandidater 
  5. Inkludera kandidater med funktionsnedsättning 
  6. Uppmärksamma era insatser för ökad mångfald och inkluderande 

 Läs hela artikeln här. 

När du har samlat information om tjänsten, träffat rekryterande chef och skapat en plan för att tillsätta tjänsten vill du också att annonsen gör sitt jobb. Här finns en lista på vad du ska inkludera i dina annonser: 

  • Annonsrubrik Håll det kort och enkelt, använd titlar som följer branschstandard som kandidater söker efter. 
  • Placering Var tydlig med jobbets placering.  
  • Företagsnamn Kandidater uppskattar transparens och är mer benägna att ansöka om de kan läsa mer om företaget. 
  • Bransch och anställningsform Var tydlig gällande bransch och anställningsform så att kandidaterna vet exakt vad du letar efter. 
  • Lön Om du är tydlig kommer du att attrahera kandidater med matchande förväntningar på lön. 
  • Arbetsgivarvarumärke Genom att inkludera din företagslogga kan du sticka ut i sökresultatet och ökar chansen att bli ihågkommen av kandidater. 
  • Arbetsbeskrivning av hög kvalitet Var tydlig och kortfattad, sälj in tjänsten och inkludera mer än bara punktlistor. 

 Läs hela artikeln Tips och råd 

Detta är inte nödvändigt om du väljer rätt placering för din annons. Följ Monster tips och råd och ange den exakta arbetsplatsen för tjänsten, med undantag för distansjobb:

Välj en placering om du kräver att den anställda jobbar från kontoret eller annan arbetsplats varje dag eller ibland. Din annons kommer att synas framför kandidater om den matchar deras sökkriterier och placering.

Välj "Ingen fast placering" om tjänsten är helt på distans. Din annons kommer att synas om den matchar kandidatens sökkriterier och radie. Det finns inget sätt att framgångsrikt manipulera sökmotorn utan att det får konsekvenser.

Om du väljer att publicera flera platsannonser för samma tjänst kan kandidater bli misstänksamma och annonserna kan få en sämre rankning i sökresultatet. Monster strävar efter att ge kandidater kvalitativt innehåll och ber arbetsgivare att avstå från denna typ av aktivitet.

Det finns ingen anledning till att göra detta. När en kandidat söker på vår hemsida kommer vi automatiskt att inkludera annonser med exakt titel och även liknande titlar. Det är därför onödigt att publicera dubbletter och kommer inte hjälpa dig att ranka bättre. Även om du behöver anställa mer än en ny medarbetare för samma roll ber vi dig att avstå från denna typ av aktivitet.

Du kan besöka vårt Hjälpcenter för fler användarmanualer och råd. Med hjälp av våra manualer kan du lära dig hur du skriver och hanterar dina annonser – så att du kan förbättra prestanda, nå ditt rekryteringsmål och bli mer effektiv. 

Hantera platsannonser

Tillbaka till toppen

Klicka på Mina platsannonser i menyraden för att se och hantera dina platsannonser. Du kan utföra flera olika aktiviteter på dina platsannonser beroende på annonsens status. 

Ändra gör ändringar i din platsannons. Det kan ta upp till två timmar innan dina ändringar blir synliga på hemsidan. Det är kostnadsfritt att göra ändringar i din platsannons så länge du inte lägger till fler placeringar, kategorier eller extrafunktioner. 

Ompublicera publicera din platsannons på nytt, detta kommer att kosta ytterligare ett annonspaket. Vid ompublicering följer annonsens statistik med och kombinerar alla perioder annonsen har varit aktiv. Obs! Om du ompublicerar för att lyfta upp annonsen i sökresultatet kontrollera först om din aktiva annons har auto-refresh, i så fall ser den nypublicerad ut vid varje refresh. 

Kopiera kopiera din platsannons för att publicera en ny version. Detta alternativ ger dig möjligheten att nollställa statistiken på annonsen. 

Inaktivera – om du redan har hittat den perfekt kandidaten och inte vill ha fler ansökningar kan du inaktivera platsannonsen. Detta alternativ är att föredra framför att sätta ett automatiskt inaktiveringsdatum. 

Arkivera om du inte längre behöver en platsannons kan du arkivera den. Platsannonsen kommer då hamna under Arkiverade annonser och dina platsannonser blir enklare att hantera. 

Granska se hur din platsannons ser ut när den är publicerad på Monster. 

Utöver aktiviteter på din platsannons kan du även se resultatet på annonsen. Du kan se hur många visningar och ansökningar annonsen har fått. 

 I denna artikel kan du lära dig mer om hur du kan hantera dina platsannonser på Monster.  

Ja, det kan du och det är enkelt. När du har loggat in på ditt Monsterkonto, klicka på Mina platsannonser längst upp på sidan och hitta den annons du vill inaktivera. Klicka på aktivitetsmenyn till höger om annonsen och välj Inaktivera 

Klicka här för att lära dig mer om annonshantering. 

Ja, det kan du och det är enkelt. När du har loggat in på ditt Monsterkonto, klicka på Mina platsannonser längst upp på sidan och hitta den annons du vill redigera. Klicka på Ändra-knappen under annonsrubriken, detta kommer ta dig tillbaka till publiceringsverktyget där du kan uppdatera informationen om tjänsten.  

Klicka här för att lära dig mer om annonshantering. 

Ja, det kan du och det är enkelt. När du har loggat in på ditt Monsterkonto, klicka på Mina platsannonser längst upp på sidan. Välj Inaktiverade annonser i menyn till vänster och hitta den annons du vill ompublicera. Klicka sedan på Ompublicera under annonsrubriken och platsannonsen kommer att bli synlig på Monster.se inom två timmar.  

Klicka här för att lära dig mer om annonshantering. 

Du kan se annonsstatistik på ditt Monsterkonto. När du har loggat in på ditt Monsterkonto klicka på Mina platsannonser i menyraden. Bredvid varje annons kan du se antal Visningar och Ansökningar för annonsen. 

Visningar är en kombination av visningar från både dator och mobil vy. Ansökningar visar hur många kandidater som har klickat på ansök-knappen. Om du använder Ansökan standard kan du se alla ansökningar på ditt konto och om du använder extern ansökningslänk ger det dig en uppfattning om hur många kandidater som gått vidare till länken. 

När du har loggat in på ditt Monsterkonto kan du se alla ansökningar via menyvalen 

Mina platsannonser – På denna sida kan du se alla dina platsannonser och dess statistik. Om du har en hyperlänkad siffra under Ansökningar kan du klicka på siffran för att komma till mappen med alla ansökningar.  

Mina kandidater – På denna sida kan du alla kandidater från alla platsannnonser, samt CVn sparade från CV-databasen. För att se alla ansökningar för en specifik platsannons kan du välja mapp i menyn på vänster sida.  

Läs vår artikel Hantera kandidater i mappar om du vill lära dig mer om hur du kan hantera dina kandidater. 

För mer information gå till Monster platsannonser.