Monster platsannonser: Tips och råd
Det viktigaste rekryteringsverktyget är platsannonsen. När du har samlat information om tjänsten, träffat rekryterande chef och skapat en plan för att tillsätta tjänsten vill du också att annonsen gör sitt jobb. Läs hur du optimerar din platsannons, får bättre synlighet på Monster och attraherar rätt kandidater.
Är du redo att sticka ut i sökresultatet? Här finns en lista på vad du ska inkludera i dina annonser:
Annonsrubrik
Även om ditt företag vill vara kreativa med jobbtitlar (t.ex. Supporthjälte) är det bättre att hålla det enkelt. Använd titlar som följer branschstandard som kandidater söker efter. På så sätt ökar du dina chanser att dyka upp i sökresultatet.
Ange bara en jobbtitel – om du lägger till flera kan det påverka din rankning negativt. Håll det under 60 tecken och undvik även att lägga till överflödig information så som lön, placering, förkortningar, uppmaning till ansökan, skilje- eller specialtecken ( !, ?, /, @, #, %) i jobbtiteln. Detta kan förvirra sökmotorn och äventyra din rankning i sökresultatet.
-
- IT-Support
- Kundservicemedarbetare
- Key Account Manager
-
- Supporthjälte
- Kundservicemedarbetare/Kundtjänstmedarbetare/Teknisk support
- KAM – Stockholm – Ansök idag!
-
OBS!
Publicera inte dubbletter av din annons med liknande jobbtitlar. När en kandidat söker på vår hemsida kommer vi automatiskt att inkludera annonser med exakt titel och även liknande titlar. Det är därför onödigt att publicera dubbletter och kommer inte hjälpa dig att ranka bättre.
Placering
Om den anställda kommer jobba på plats, fyll i den fysiska placeringsorten genom att ange gatuadress, stad, län, postnummer och land. ”Jobb nära mig” är en populär sökterm och det är därför viktigt att vara tydlig med placering.
Om den anställda kan jobba på distans klickar du istället på Ingen fast placering och sedan Arbetar hemifrån i publiceringsverktyget. Se även till att inkludera ord så som “jobba hemifrån”, “distans” och “flexibel arbetsplats” i din arbetsbeskrivning för att öka din synlighet i sökningar som använder detta filter.
-
Stockholmsgatan 1a, 111 11, Stockholms län, Sverige
-
111 11, Stockholm
-
Obs!
Monsters sökmotor är utformad för att returnera jobbannonser baserat på den fysiska arbetsplatsen. Att publicera samma tjänst i flera orter för att försöka öka synligheten kommer att påverka relevansen negativt. Kandidater kan bli misstänksamma och annonserna kan få en sämre rankning i sökresultatet. Monster strävar efter att ge kandidater kvalitativt innehåll och ber arbetsgivare att avstå från denna typ av aktivitet.
Företagsnamn
Kandidater uppskattar transparens och är mer benägna att ansöka om de kan läsa mer om företaget. Om du bestämmer dig för att kryssa i rutan ”Låt företagets namn vara konfidentiellt” kanske din annons inte uppnår önskad exponering och resultat.
Tips: Inkludera inte placering i företagsnamnet, det kan påverka din rankning negativt.
-
Annas bageri
-
Annas bageri på Stockholmsgatan
Bransch och anställningsform
Försök ge så mycket information du kan. Var tydlig gällande bransch och anställningsform så att kandidaterna vet exakt vad du letar efter.
Lön
Lön väger tungt när kandidater söker jobb och kan vara en stor drivkraft för ansökningar.
Om du är tydlig kommer du att attrahera kandidater med matchande förväntningar på lön. Detta kommer också spara dig tid från att granska kandidater som förväntar sig ett annat löneintervall.
Arbetsgivarvarumärke
Inkludera en säljande text om ert arbetsgivarvarumärke och ladda upp kreativt material som gör din annons mer effektfull:
- Genom att inkludera din företagslogga kan du sticka ut i sökresultatet och ökar chansen att bli ihågkommen av kandidater.
- Skapa en Företagsprofil och berätta mer om ditt företag och jobbmöjligheter. Lyft ditt arbetsgivarevarumärke och berätta varför kandidaterna ska välja just ditt företag.
Arbetsbeskrivning av hög kvalitet
Det är med annonsbeskrivningen du lockar kvalificerade kandidater. När kandidater letar efter ett nytt jobb söker de på jobbtitlar, färdigheter och sökord relaterade till deras yrkesområde. Se till att noga tänka ut och inkludera relevanta sökord eller synonymer genom hela platsannonsen för att öka din synlighet i sökresultatet. Se dessutom till att följa nedan tips:
- Var tydlig och kortfattad
Beskriv tjänsten och ditt företag, men kom ihåg att ingen vill läsa en novell för att se om de är intresserade och kvalificerade för tjänsten. - Sälj in tjänsten
Varför skulle någon vilja jobba hos er istället för en konkurrent? Finns utvecklingsmöjligheter? Spännande projekt? Bättre placering? En inkluderande arbetsmiljö? - Inkludera mer än bara punktlistor
Ge en insikt i ert företags värderingar och kultur. En vänlig och inbjudande ton kan göra underverk när det kommer till konvertering av visningar till ansökningar. - Läs artikeln Skriv en bra arbetsbeskrivning
I denna artikel guidar vi dig igenom varje sektion av en arbetsbeskrivning och visar dig hur du skapar en välskriven och strukturerad platsannons som attraherar kandidater och uppmanar till ansökan.
Obs! Många tror att man kan lägga till ett gäng sökord i slutet på annonstexten för att på så sätt lura systemet att tro att annonsen är mer relevant än vad den faktiskt är. Detta kommer inte hjälpa din platsannons rankning och du ska undvika det då det kan klassas som spamtaktik.