Monster

Bra annonsbeskrivning

Jobbtitel: kort, tydlig

Håll jobbtiteln enkel genom att enbart använda relevanta nyckelord (viktiga kunskaper eller krav). Du behöver inte inkludera placering, lön eller arbetstimmar då vår sökmotor kopplar ihop dessa i bakgrunden.

Inledning

De första sju orden ska fånga kandidatens uppmärksamhet, detta är viktigt att komma ihåg då 86% av kandidaterna börjar sin jobbsökning via mobilen. Vi rekommenderar dig att alltid inkludera topp 3 sökord du vill bli hittad på i första stycket. Undvik en lång introduktion då den första delen är till för att motivera läsaren att läsa vidare.

Arbetsuppgifter

Var rak på sak. Kandidaten vill se om de kan leva upp till era förväntningar. Du bör inte inkludera varje arbetsuppgift utan istället fokusera på huvuduppgifterna då det kan vara överväldigande med en lång lista. Var specifik och använd rätt nyckelord och synonymer.

Kvalifikationer

Vilka nyckelord letar du efter i en kandidats CV? Hjälp kandidaten att känna igen sig i din annons.

  • Använd punktlistor och ranka efter relevans
  • Prioritera nödvändiga kvalifikationer och informera om vilka som är meriterande
  • Undvik överanvändning av personlighetsdrag (t.ex. driven, prestigelös eller positiv person)

Lön & förmåner

Lyft alltid fram förmånerna och fördelarna med just din tjänst och hos ert företag. Utöver att ange en konkurrenskraftig lön kan förmåner hjälpa dig att sticka ut från mängden. Undvik att beskriva lönen som ”bra lön” eller ”marknadsmässig lön” då detta inte är särskilt tydligt och kan tolkas olika beroende på den sökande kandidaten.

För att skapa en balans rekommenderar vi att du anger lika många förmåner som kvalifikationer. Exempel på förmåner:

  • Utvecklingsmöjligheter: vidareutbildning, certifikat, etc.
  • Friskvårdsbidrag och tandvårdsförsäkring
  • Extra avsättning för pension
  • Personalrabatter & bonus som skiljer sig från standard
  • Företagskultur: teambuilding och events

Om företaget

Vad gör ditt företag attraktivt att jobba på, särskilt i relation till tjänsten? Ge en kort insikt i vilka ni är och få kandidaten att känna sig exalterad att jobba hos just er.

Nästa steg!

Ge kandidaterna tydliga riktlinjer på hur ni vill få in ansökningar. Var transparent och skriv ut rekryteringsprocessen i annonstexten eller skicka i ett automatiskt svarsbrev. Genom att ange en kontaktperson för tjänsten ger du en mer personlig upplevelse till kandidaten och ger intrycket att ansökan kommer att granskas av en person.