Monster+ Skriv en bra arbetsbeskrivning
Alla rekryterare skriver sina jobbannonser på olika sätt men alla har samma mål. De vill skapa en annonsbeskrivning som sticker ut och ger bra resultat. Det låter enkelt men många rekryterare letar fortfarande efter tips på hur de kan skriva en attraktiv annonsbeskrivning. Läs vidare för att se hur du skriver de olika delarna och uppmuntrar kandidater att ansöka.
Detta är din pitch! Berätta för kandidaterna varför de ska överväga tjänsten, vilka ni är och locka dem till att fortsätta läsa.
Här är ett exempel:
Letar du efter en ny utmaning? Gillar du att arbeta i en miljö omgiven av innovation? Är du en marknadschef som vill marknadsföra miljövänliga produkter som kan förändra framtiden? Vi är ett företag som är dedikerade till att förbättra livskvaliteten på ett betydande och hållbart sätt. Om du vill spela en viktig roll för att allt ska hända, läs vidare.
Denna sektion kan vara i punktlistformat och informerar om tjänstens ansvarsområden.
- Ange de främsta arbetsuppgifterna eller något som är unikt med tjänsten.
- Exkludera arbetsuppgifter som är självklara och förväntade.
- Byt ut intern jargong mot branschstandard och inkludera relevanta sökord som kandidater söker efter.
Här är ett exempel:
- Hantera implementation av globala kampanjer och se till att produkt och teknologi hamnar i rätt händer.
- Mäta effekterna av ditt teams arbete genom att följa resultat och förfina strategin för ökad prestanda.
- Söka efter nya marknadsmöjligheter som passar varumärket och maximera tillväxtmöjligheter.
- Utvärdera potentiella snabbväxande segment och utforma strategier för att påbörja eller förbättra marknadsgenomslag.
- Skapa digitala marknasdsföringsplaner för produktlanseringar och events.
Visste du att…
…män ansöker även om de bara uppfyller 60% av kvalifikationerna medan kvinnor endast ansöker om de uppfyller 100%? *
Tänk på följande när du beskriver kvalifikationer för tjänsten:
- Beskriv den ideala kandidaten för rollen, men inkludera bara de viktigaste kvalifikationerna.
- Inkludera endast kvalifikationer du skulle se på ett CV.
- Dela upp krav och meriterande:
- Krav är måsten som kandidater behöver för att klara av jobbet.
- Meriterande kvalifikationer är “bra att ha” som inte är måsten för tjänsten men ger kandidaten en guldstjärna.
*Hewlett Packard Internal Report
Här är ett exempel:
Krav:
- Kandidatexamen i kommunikation, marknad eller motsvarande.
- 7+ års erfarenhet av digital marknadsföring hos en byrå eller ett företag.
- Djup förståelse för digital marknadsföringstaktik och hur man anpassar sig till tillväxtmål och automatiseringsprocesser för marknadsföring.
- Erfarenhet av Adobe Experience Manager, Marketo, SFDC eller liknande verktyg.
- Starka ledaregenskaper och förmåga att hantera flera projekt samtidigt.
- Motiverande lagspelare med förmåga att påverka och driva förändring.
Meriterande:
- Erfarenhet av WordPress CMS och grunderna i HTML.
- Kännedom om Constant Contact och CRM-verktyg som SalesForce.
- Dokumenterad erfarenhet att leda B2C marknadsföringskampanjer och övergripande strategi.
- Erfarenhet av att arbeta inom miljöindustrin.
Om du inte redan har en färdig företagsbeskrivning kan du fundera på vad kandidater vill veta om er innan de ansöker. Nedan finns tips på punkter du kan ta med:
- Vad gör/producerar/levererar företaget?
- Varför skulle någon vilja jobba hos er?
- Hur står ni ut från mängden?
- Har ni vunnit några utmärkelser eller priser?
- Vilken typ av företagskultur kan förväntas?
Här är ett exempel:
Om Företag AB:
Vi skulle inte ha vara här utan det fantastiska teamet som delar med sig av sina talanger, insikter och idéer (stora som små) varje dag. Vi samarbetar för att hitta nya sätt att leva, utforska och njuta av livet genom att uppfinna produkter på ett sätt som är säkert, miljövänligt och kostnadseffektivt. På knappt ett decennium har Företag AB blivit en global framgång genom att förnya allt från hushållsartiklar till barnleksaker och sportutrustning. Om du är redo att vara med på vår resa att driva positiva förändringar i världen uppmanar vi dig att ansöka.