Monster+

Monster+ Faktorer som påverkar jobbannonsen

Det finns två drivande faktorer som du bör känna till när du vill förbättra din jobbannons: relevans och marknadsföring.

Relevans påverkas av en handfull olika element – en jobbtitel som följer branschstandard, arbetsbeskrivning, placering, lön, osv. Det är därför viktigt att skapa fullständiga annonser av hög kvalitet. Genom att lägga in mer information i jobbannonserna ökar du relevansen och möjligheten att hittas i toppen av sökresultatet.

När du sponsrar din jobbannons kommer du att öka räckvidden och rankas bättre. På så sätt får du fler visningar och ansökningar. Men det är viktigt att tänka på alla faktorer som påverkar annonsens om du vill att öka resultatet och attrahera rätt kandidater.

Är du redo att stå ut från mängden i sökresultatet? Här är en lista på vad du bör inkludera i din jobbannons:

Annonstitel

Var inte för kreativ med dina titlar. Titlar som följer branschstandard rankar bättre så se till att använda en titel som kandidater söker efter. Håll titeln kort och enkel, under 60 tecken.

Inkludera inte överflödig information som:

  • Lön
  • Placering
  • Förkortningar, enbart versaler eller skiljetecken
  • Uppmaning till ansökan
    • Supporttekniker
    • Key Account Manager
    • Kundservicemedarbetare
    • Nu söker vi en ny supporthjälte
    • KAM: 50K – Stockholm – Ansök idag!!
    • Kundservicemedarbetare/Kundtjänstmedarbetare/Teknisk support

Placering

Om det är en tjänst där den anställda kan jobba hemifrån behöver du enbart ange land. Inkludera “distansjobb” eller liknande termer (jobba hemifrån, distansarbete, flexibel placering, etc.) i din annonstext för att öka din synlighet i sökningar med detta filter.

Om det är en specifik placeringsort fyll i så mycket information du kan: gatuadress, stad, län, postnummer och land. ”Jobb nära mig” är en populär sökterm och det är därför viktigt att vara tydlig med placering.

  • Stockholmsgatan 1a, 111 11, Stockholms län, Sverige

  • 111 11, Stockholm

Företagsnamn

Kandidater uppskattar transparens och är mer benägna att ansöka om de kan läsa mer om företaget. Inkludera inte placering i företagsnamnet, det kan påverka din rankning negativt.

  • Annas bageri

  • Annas bageri på Stockholmsgatan

Anställningsform

Var tydlig gällande anställningsform så att kandidaterna vet exakt vad du letar efter. Om du behöver anställa någon som kan jobba deltid och på kontrakt kan du välja båda alternativen i listan.

Löneintervall

Lön väger tungt när kandidater söker jobb och kan vara en stordrivkraft för ansökningar. Om du är tydlig kommer du kommer att attrahera kandidater med matchande förväntningar på lön. Detta kommer också spara dig tid från att granska kandidater som förväntar sig ett annat löneintervall.

Arbetsbeskrivning av hög kvalitet 

Det är med annonsbeskrivningen du lockar kvalificerade kandidater. För att öka din rankning i sökresultatet rekommenderar vi att inkludera företagsnamnet och sökord som kandidater kan tänkas söka på. Se dessutom till att följa nedan tips:

  • Var tydlig och kortfattad
    Beskriv tjänsten och ditt företag, men kom ihåg att ingen vill läsa en novell för att se om de är intresserade och kvalificerade för tjänsten.
  • Sälj in tjänsten
    Varför skulle någon vilja jobba hos er istället för en konkurrent? Finns utvecklingsmöjligheter? Spännande projekt? Bättre placering? En inkluderande arbetsmiljö?
  • Inkludera mer än bara punktlistor 
    Ge en insikt i ert företags värderingar och kultur. En vänlig och inbjudande ton kan göra underverk när det kommer till konvertering av visningar till ansökningar.
  • Läs artikeln: Skriv en bra arbetsbeskrivning.
    I denna artikel guidar vi dig igenom varje sektion av en arbetsbeskrivning och visar dig hur du skapar en välskriven och strukturerad jobbannons som attraherar kandidater och uppmanar till ansökan.

Ert arbetsgivarvarumärke, logga och videor

Inkludera en säljande text om ert arbetsgivarvarumärke och ladda upp logga och videor som gör din annons mer effektfull:

  • Genom att inkludera din företagslogga kan du sticka ut i sökresultatet och ökar chansen att bli ihågkommen av kandidater.
  • Videor kan ge kandidaterna en inblick i allt ni erbjuder, från kontorsmiljön till företagskultur, och kan hjälpa dig att engagera kvalificerade kandidater. 78% av rekryterare anger att med hjälp av en video har de ökat kvaliteten på ansökningarna.*
  • Skapa en företagsprofil och berätta om ditt företag och jobbmöjligheter. Berätta vilka ni är som arbetsgivare och varför kandidater ska välja er. Du kan också inkludera en företagsvideo för att hjälpa kandidater få en inblick i er företagskultur, arbetsmiljö och allt annat ni kan erbjuda.

Budget

Ett av de bästa sätten att förbättra din synlighet i sökresultatet (på Monster och i våra externa nätverk) är genom att sponsra din Monster+ jobbannons. Du kan välja budget baserat på uppskattat antal ansökningar och du betalar endast om en kandidat klickar, trycker eller sveper för att se din jobbannons. För mer information läs vår artikel: Sponsra dina Monster+ jobbannonser.

Se till att dina annonser får den uppmärksamhet som de förtjänar genom att använda ovan tips. Genom att använda dessa strategier kan du förbättra din rankning i sökresultatet och attrahera en större kandidatpool av kvalificerade kandidater.

 

* https://videomyjob.com/why-video-marketing