Sponsra dina Monster+ jobbannonser
Det blir allt svårare att sticka ut och därför letar rekryterare ständigt efter nya sätt att öka deras jobbannonsers synlighet. De vill komma i kontakt med kvalificerade kandidater och uppnå resultat på nolltid. Även om det kan uppnås med enbart kvalitativt annonsinnehåll kan det begränsa antalet kvalificerade kandidater som ser just din annons. Att sätta en solid marknadsföringsbudget är det mest effektiva sättet att öka din ranking i sökresultaten, utöka din räckvidd och bygga upp en bättre talangpool från början.
I denna artikel kommer vi att gå igenom hur du kan sponsra dina Monster+ jobbannonser med hjälp av modellen ”Pay for Performance”. Vi kommer också att förklara hur sponsrade jobbannonser ger bättre resultat och hjälpa dig nå dina rekryteringsmål på rekordtid. Läs hela artikeln eller välj ett av ämnen i listan nedan:
A och O sponsrade jobbannonser
Fördelar med att sponsra
Du kan ställa in din budget efter dina behov. Om du har en tuff roll att fylla, letar efter kandidater med speciell kompetens, eller om du helt enkelt behöver anställa många kandidater snabbt – välj den budget som genererar flest kandidater. Här är vad du kan förvänta dig:
-
Betala efteråt – Välj det genomsnittliga belopp du är villig att spendera varje dag och du kommer att faktureras baserat på kostnad per klick (CPC), vilket innebär att du bara debiteras när en kandidat klickar, trycker eller sveper för att se din platsannons.
-
Flexibilitet – Vi vet att dina rekryteringsbehov ändras och att vissa tjänster är svårare att fylla eller måste tillsättas snabbt. Med en flexibel och konfigurerbar KPK-modell kan du fördela lämplig annonskostnad per annons.
-
Synlighet – Ställ in kampanjbudgeten för att se till att dina platsannonser visas tydligt för att locka fler sökande.
-
Transparens – Monster+ ger dig en översikt på hur många ansökningar du kan förvänta dig baserat på din budget. Med hjälp av statistik i realtid kan du se hur många visningar och ansökningar annonsen har fått.
-
Maximal exponering – Din sponsrade jobbannons kommer inte enbart få högre rankning på Monster utan vi kommer också sprida den i vårt externa nätverk för att öka exponeringen till fullo.
-
Välj hur mycket du vill spendera – Den stora fördelen med våra sponsrade jobbannonser är att det du spenderar direkt förvandlas till resultat: en högre budget betyder fler ansökningar – fortare. Du betalar bara för uppnått resultat vilket är mer ekonomiskt på lång sikt.
Processen bakom
När du publicerar en annons på Monster kommer du att bli ombedd att ange en budget, vilket är det genomsnittliga belopp du vill spendera per dag för att marknadsföra din platsannons.
Välj en av de tre budgetar som finns tillgängliga. Vi visar förväntad daglig och veckolig kostnad som hjälper dig välja rätt budget. Du kommer också att kunna se en uppskattning på antalet ansökningar du kan få under perioden.
När du väljer en högre budget kommer du öka taket för hur många ansökningar du kan få in per dag. En högre budget är rekommenderad för mer kritiska och svåra rekryteringar. För rekrytering till framtida tjänster kan en lägre budget vara tillräcklig.
Monster+ sköter resten. Din annons kommer att placeras framför relevanta kandidater och du kommer enbart faktureras när intresserade kandidater klickar, trycker eller sveper för att se din jobbannons. Din faktiska dagliga kostnad kommer variera beroende på hur många klick din annons får.
-
Observera: Monster+ faktureras baserat på kostnad per klick (CPC). Din dagliga genomsnittliga budget är ett genomsnitt, och dagliga kostnader kommer att fluktuera baserat på flera faktorer, inklusive möjligheter att maximera synlighet, såväl som kandidatvisningar, klick och ansökningar.
Du kommer aldrig att debiteras utöver de totala utgifterna du anger genom dina kampanjval (plus moms). Detta beräknas genom att multiplicera den dagliga genomsnittliga budgeten med 30-dagarskampanjens varaktighet.
(100 kr daglig genomsnittlig budget) x (30 dagars kampanj) = 3 000 kr i totala utgifter
Hantera dina sponsrade jobbannonser
När du har sponsrat din jobbannons kan du följa statistiken i realtid och se antalet annonsvisningar och ansökningar. Detta hjälper dig utvärdera dina jobbannonser.
Din kampanj kommer att pågå i 30 dagar. När platsannonsen har stoppats kan du öppna annonsen igen och ange en ny kampanjbudget. Läs vår artikel Hantera dina Monster+ jobbannonser för att lära dig mer.
Öka antalet visningar och ansökningar
Varje gång en kandidat söker efter en specifik tjänst på en viss placering kommer vårt system att matcha ihop kandidaterna med de mest relevanta annonserna. Monster+ baserar relevans efter beteende och använder klickfrekvens för att avgöra vilka annonser som är mest attraktiva för sökande. Dessa uppgifter styr hur varje annons rankas i sökresultatet. Till exempel, en annons med hög klickfrekvens har bevisat sin relevans och kommer därför rankas högre i sökresultatet.
Vad kan du göra för att se till att dina annonser visas för så många kandidater som möjligt? Det finns två huvudfaktorer som du behöver tänka på när du optimerar dina jobbannonser:
-
Sponsra – Din budget påverkar annonsens rankning. En högre budget hjälper oss att behålla din rankning för ökat resultat (fler visningar, klick och ansökningar).
-
Relevans – När du skapar en jobbannons är det viktigt att skriva en kvalitativ annonsbeskrivning. Inkludera en video (om möjligt), ladda upp en företagslogga, ange löneintervall, ange detaljerad fysisk placeringsort och använd en branschetablerad annonstitel. Samtliga delar påverkar annonsresultatet.
Denna typ av boost kan verkligen göra skillnad för din jobbannons synlighet och rankning, samt hjälper dig stå ut från företag som letar efter samma kompetens.
Sammanfattning
Att sponsra dina Monster+ jobbannonser ger dig två fantastiska fördelar: 1) ökad synlighet i sökresultatet och 2) full kontroll på din budget.
Testa idag och njut av flexibiliteten att annonsera jobb på ett sätt som överensstämmer med dina rekryteringsmål och strategi – även om det ändras från dag till dag. Beroende på svårighetsgrad eller brådskande rekrytering, avbryt när som helst, sponsra din annons igen med en ny budget och längd, håll koll på statistiken och betala bara för de kandidater som klickar, trycker eller sveper för att se din annons.