Monster+

Platsannonskampanj- och betalningsinformation

Med Monster+ väljer du rätt mängd exponering för varje ledigt jobb du ska rekrytera till. Välj en budget som fungerar för ditt anställningsbehov, så visar vi platsannonsen för rätt kandidater – på Monsters webbplats, mobilapp och i vårt omfattande partnernätverk. Vi kommer till och med att leverera dina lediga jobb direkt till kandidater som söker efter liknande roller.
Informationen i den här artikeln visar dig hur du gör. Klicka på ett ämne nedan för att lära dig mer om hur du marknadsför platsannonser med Monster+.

Flexibla kampanjbudgetar

När anställningsbehoven förändras, som de ofta gör, kan din budget följa efter. Med ett ögonblicks varsel kan du starta, stoppa och justera din kampanjbudget direkt från Monster+plattformen. Med denna typ av flexibilitet är det lätt att prioritera dina anställningsinsatser.

  • Consider a higher budget to boost exposure for those urgent or hard-to-fill roles.
  • Prioritize spend and make adjustments for positions that don’t take precedence right now.
  • Stop the promotion when you find “the one,” then reevaluate the next priority’s budget.

Daglig genomsnittlig budget

Tillbaka till toppen

När du har skapat en ny platsannons kommer du att uppmanas att välja en budget. Du kan välja den dagliga genomsnittliga budgeten som fungerar bäst för ditt anställningsbehov. För att hjälpa dig att fastställa din budget kommer du att se dagliga och veckovisa prisuppskattningar, samt en uppskattning av hur många ansökningar du kan få under kampanjens varaktighet.

Kom ihåg att Monster+ faktureras på basis av kostnad per klick (CPC). Din dagliga genomsnittliga budget är i själva verket ett genomsnitt, och dagliga kostnader kommer att fluktuera baserat på flera faktorer, inklusive möjligheter att maximera synlighet, såväl som kandidatvisningar, klick och ansökningar.
Du kommer aldrig att debiteras utöver de totala utgifterna du anger genom dina kampanjval (plus moms). Detta beräknas genom att multiplicera den dagliga genomsnittliga budgeten med 30-dagarskampanjens varaktighet.
(100 kr daglig genomsnittlig budget) x (30 dagars kampanj) = 3 000 kr i totala utgifter
  • Om du ser en topp en viss dag är detta typiskt för CPC-platsannonser. Dina kampanjkostnader kommer aldrig att överstiga de totala utgifterna enligt ovan. Observera: För bästa resultat och ökad ROI rekommenderar vi att du kör din kampanj i minst 30 dagar.

Stoppa eller starta om en kampanj

Tillbaka till toppen

Du kan enkelt hantera dina kampanjer själv. Alla dina hanteringsverktyg är inbyggda i Monster+upplevelsen, så att du kan göra justeringar när du vill.

Så här stoppar du en kampanj:

  1. Gå till sidan Jobb på ditt Monster+konto.
  2. Hitta den platsannons som du vill avbryta och klicka på rullgardinsmenyn Status.
  3. Välj Stäng för att avsluta kampanjen och ta bort den från Monster. Tänk på att alla avgifter som genererats innan kampanjen stoppades kommer att betalas i slutet av din faktureringsperiod.
Den stoppade platsannonsen kommer att finnas kvar på din jobbsida så att du enkelt kan marknadsföra annonsen igen i framtiden.

Så här startar du om en kampanj:

  1. I likhet med stegen ovan, gå till sidan Jobb på ditt Monster+konto.
  2. Hitta den platsannons du vill marknadsföra och klicka på Status.
  3. Välj Öppna från menyn och du kommer att dirigeras till sidan Välj en budget där du kan välja dina kampanjparametrar.
När du har bekräftat din budget kommer Monster att börja arbeta och distribuera din platsannons till Monsters webbplats, mobilapp och i vårt omfattande partnernätverk.

Vanliga frågor om marknadsföring av platsannonser

Tillbaka till toppen
Din dagliga genomsnittliga budget är i själva verket ett genomsnitt. Den faktiska budgeten som används varje dag förväntas fluktuera under kampanjens varaktighet (t.ex. en månad), på grund av visningar, klick och ansökningar, samt distributionsinsatser för att maximera din platsannons synlighet utanför Monsters egna sajt.
Du kommer aldrig att debiteras utöver de totala utgifterna du anger genom dina kampanjval (plus moms). Detta beräknas genom att multiplicera den dagliga genomsnittliga budgeten med antalet dagar du vill att kampanjen ska köras.
(100 kr daglig genomsnittlig budget) x (30 dagars kampanj) = 3 000 kr i totala utgifter
Du kan hantera dina jobb och kampanjer när som helst – direkt från ditt Monster+konto. Följ dessa steg om du vill stoppa en kampanj:
  1. Gå till sidan Jobb på ditt Monster+konto.
  2. Klicka på rullgardinsmenyn Status.
  3. Välj Stäng för att avsluta kampanjen och ta bort den från Monster. Tänk på att alla avgifter som genererats innan kampanjen stoppades kommer att betalas i slutet av din faktureringsperiod.
Om du vill marknadsföra samma jobb i framtiden kommer det att finnas kvar på din jobbsida. Ändra helt enkelt Status till Öppna när du är redo att fortsätta platsannonseringen.

Ja, det kan du och det är enkelt. När du har loggat in på ditt Monster+ konto, klicka på Jobb längst upp på sidan och hitta den annons du vill ompublicera. Ändra status från Stängd till Öppen i rullgardinsmenyn. 

Klicka här för att lära dig mer om annonshantering.  

Ja, det kan du och det är enkelt. När du har loggat in på ditt Monster+ konto, klicka på Jobb längst upp på sidan och hitta den annons du vill inaktivera. Ändra status från Öppen till Stängd och annonsen kommer försvinna från sökresultatet. Klicka här för att lära dig mer om annonshantering.  

När du har lagt in alla jobbdetaljer och är på sidan Slutför kan du klicka dig vidare till nästa sida där du kan välja budget. Budget betyder snittkostnaden du är villig att spendera per dag på din sponsrade annons.  

Välj ett av de tre alternativen och ange hur länge du vill att kampanjen ska vara aktiv. Vi visar förväntad daglig och veckolig kostnad som hjälper dig välja rätt budget, samt hur många ansökningar du kan få under kampanjens gång.  

Kom ihåg att du kommer faktureras enligt “Kost per klick”, vilket betyder att du enbart betalar när en kandidat klickar, trycker eller sveper för att se din jobbannons.  

Spana in vår artikel Sponsra dina Monster+ jobbannonser för att lära dig mer.  

Monster+ fakturor

Tillbaka till toppen
Om du har fått en faktura eller debiterats beror det på att en kampanj varit aktiv någon gång under din 30-dagars faktureringsperiod. Datumen för dina aktiva kampanjer anges tydligt på din faktura. Följ dessa steg för att granska dina fakturor:
  1. Logga in på Monster+ och klicka på rullgardinsmenyn bredvid ditt kontonamn.
  2. Välj Fakturor för att se alla fakturor du har fått hittills.

Vanliga frågor om fakturor

Tillbaka till toppen
Du kommer bara att debiteras för kampanjer som var aktiva under din 30-dagars faktureringsperiod. Kontrollera datumen för dina aktiva kampanjer på din faktura. Följ dessa steg för att granska dina fakturor:
  1. Logga in på Monster+ och klicka på rullgardinsmenyn bredvid ditt kontonamn.
  2. Välj Fakturor för att se alla fakturor du har fått hittills.

Notera datumet för din faktureringsperiod. Kampanjavgifterna är beskrivna och daterade för att visa vad som har tillkommit under perioden.
Om du tror att du har debiterats av misstag eller har frågor, kontakta kundtjänst eller vår kredit- och inkassoavdelning:
Credit & Collections
Monster Worldwide Scandinavia AB
monsterinvoiceSE@monster.com
Tel: +46 8 506 523 04
För din bekvämlighet kommer Monster att e-posta din faktura till dig samma dag som din betalning behandlas. Fakturor lagras även på ditt Monster-konto. Följ dessa steg för att granska dina fakturor:
  1. Logga in på Monster+ och klicka på rullgardinsmenyn bredvid ditt kontonamn.
  2. Välj Fakturor för att se alla fakturor du har fått hittills.

Notera datumet för din faktureringsperiod. Kampanjavgifterna är beskrivna och daterade för att visa vad som har tillkommit under perioden.

Standardplankunder debiteras i slutet av en 30-dagars faktureringsperiod.

  • Faktureringscykeln börjar det datum då den första kampanjen lanseras, med undantag för tidigare Pro Plan-kunder som behåller sitt ursprungliga faktureringsdatum.
  • Alla visningar/ansökningar som genererats inom denna 30-dagars faktureringsperiod kommer att specificeras på fakturan i slutet av faktureringscykeln.
  • Debiteringar kommer att utfärdas före faktureringsdatumet om kontosaldot har nått den maximala tröskeln på 5000 SEK.
  • För att bekräfta betalningens autencitet kommer en engångsdebitering på 100 SEK att debiteras när den första kampanjen påbörjas. Medlen returneras sedan i form av Monsterkrediter.

Pro Plan-kunder debiteras i början av sin 30-dagars faktureringsperiod.

  • Faktureringscykeln börjar det datum då prenumerationen köptes.
  • Eventuella kostnader för utnyttjande som överstiger de Monsterkrediter som ingår i prenumerationen kommer att debiteras den första kommande faktureringdagen.
  • Avgifter kommer att utfärdas före faktureringsdatumet om kontosaldot överstiger dubbelt så mycket som kostnaden för månadsabonnemanget.
  • Obs: Om du uppgraderar från standardplanen till proplanen kommer faktureringsdagen att anpassas till den dag då den nya prenumerationen träder i kraft.

När du sponsrar en annons för första gången kommer du bli uppmanad att välja betalningsmetod. När kampanjen har uppnått 1050 SEK kommer vi automatiskt att debitera dig. Därefter kommer du att bli debiterad var 30e dag eller när kontobalansen överskridit 5000 SEK.  

Uppdatera betalning

Tillbaka till toppen
Du kan uppdatera dina betalnings- och faktureringsuppgifter direkt från ditt Monster+konto. Följ bara stegen nedan:
  1. Logga in på Monster+ och klicka på rullgardinsmenyn bredvid ditt kontonamn.
  2. Välj Faktureringsinformation från listan.
  3. Klicka på Betalningsmetod för att visa de tillgängliga alternativen och göra eventuella uppdateringar.

Vanliga frågor om betalning

Tillbaka till toppen
När du är redo att använda ett specialerbjudande, logga in på Monster+ eller skapa ett nytt konto. Följ sedan stegen nedan:
  1. Öppna menyn bredvid ditt kontonamn (överst till höger).
  2. Välj Faktureringsinformation.
  3. Expandera Lös in kampanjkod för att ange din kod och klicka sedan på Använd.
Kampanjerbjudandet, rabatten eller krediten kommer att tillämpas på ditt konto och är tillgänglig för användning omedelbart. Tänk på att Monster+ kampanjkoder går ut, så notera erbjudandets detaljer och dra nytta av besparingarna så snart som möjligt.
Om du behöver ändra betalningsmetod eller faktureringsinformation som är kopplad till ditt Monster+konto är det en snabb och enkel process.
  1. Logga in på Monster+ och klicka på rullgardinsmenyn bredvid ditt kontonamn.
  2. Välj Faktureringsinformation i listan.
  3. Klicka på Betalningsmetod för att se de tillgängliga alternativen och göra eventuella uppdateringar.

När du är i kassan och har lagt in din betalningsinformation kommer vi fråga dig om ditt företag är momsbefriat. Om så är fallet kan du lägga in ditt momsbefrielse-ID, ange typ och ladda upp en digital handling som bevis. Om du inte har informationen tillgänglig i kassan kan du hoppa över detta steg och lägga till informationen i dina kontoinställningar vid ett senare tillfälle. Klicka på användarikonen längst upp till höger och välj Faktureringsinformation i rullgardinsmenyn, klicka sedan på Momsbefrielse och fyll i/uppdatera informationen.

Betalningsinformationen som du anger finns sparad på ditt konto och skyddas av Monster. Betalningsuppgifterna används för dina aktiva och framtida kampanjer. 

När du sponsrar en annons för första gången kommer du bli uppmanad att välja betalningsmetod. När kampanjen har uppnått 1050 SEK kommer vi automatiskt att debitera dig. Därefter kommer du att bli debiterad var 30e dag eller när kontobalansen överskridit 5000 SEK.  

Du kan för närvarande välja mellan betal- eller kreditkort. I framtiden kommer även PayPal att finnas som betalningsmetod.